Iocari serio. Stiinţa şi arta în gîndirea Renaşterii
de Ioan Petru Culianu
Titlu apărut în colecția Biblioteca Ioan Petru Culianu la Polirom
Descriere produs
Ioan Petru Culianu scrutează partea esoterică a Renașterii, Cabala creștină și mistică neoplatonică înflorite în Italia secolului al XV-lea, construcții speculative solidare cu științele oculte ale Evului Mediu. Gândirii renascentiste îi este specifică o „cunoastere fantasmatica” pe care o pun în evidență tratatele de magie, astrologie sau filozofie analizate. Grația și melancolia jocului intelectual, magic sau alchimic, îndelungată străduință a lui Ficino de a-și întoarce sufletul către Dumnezeu, cunoașterea lui geamănă cu iluminarea – toate au un relief unic în Iocari serio, studiu de istorie a ideilor religioase, dar și evocare simpatetică a figurilor din „teatrul de umbre” al Florenței medicee.
Tozgrec (2023) ,
Dicţionar al religiilor (2013) ,
Gnozele dualiste ale Occidentului (2024) ,
Eros şi magie în Renaştere. 1484 (2024) ,
Iter in silvis. Eseuri despre gnoză și alte studii (Vol. I) (2013) ,
Călătorii în lumea de dincolo (2024) ,
Eros şi magie în Renaştere. 1484 (2015) ,
Arborele Gnozei. Mitologia gnostică de la creștinismul timpuriu la nihilismul modern (2015) ,
Marsilio Ficino (1433-1499) și problemele platonismului în Renaștere (2015) ,
Experienţe ale extazului (2023) ,
Detalii produs
Autor: Ioan Petru Culianu
Traducător: Dan Petrescu, Maria-Magdalena Anghelescu
Postfaţator: Horia-Roman Patapievici
Titlu original: Iocari serio
ISBN: 978-973-46-6674-4
Copertă: Paperback brosat
Număr pagini: 224
Limbă: Română
Dimensiuni: 13x20 cm
Hârtie: 80g/m
Editura: Polirom
Opinii editoriale
„A juca jocul lumii, ludus globi, iată poate cea mai potrivită expresie a proiectului filozofic al Renașterii; dar a-l juca serios, iocari serio – cu vorbele lui Marsilio Ficino –, într-un fel bine cumpănit și chibzuit. Jocul în Renaștere este o atitudine inițiatică, un simbol ambiguu, melancolic prin excelență, deopotrivă însă și exaltant. E folosit în general spre a indica stapinirea unei discipline deosebit de dificile precum alchimia, sau Arta prin excelență, magia. Nicolaus Cusanus îl introduce într-un sistem pedagogic și exegetic tipic creștin, în vreme ce Ficino îl aplică mai ales studiului însuși al filozofiei, care este o doctrina pătimită, pentru că este trăită...”
Ioan Petru Culianu