Istoria bisericească (ediție bilingvă)
de Filostorgiu
Titlu apărut în colecția Tradiţia creştină la Polirom
Descriere produs
Volumul reconstituie istoria bisericească a veacurilor patru și cinci din perspectivă „eretică”: autorul, arian, a fost pedepsit printr-o damnatio memoriae care a presupus eliminarea cărților sale din bibliotecile medievale. În mod curios, un rezumat al acestei istorii „eretice” este făcut de Fotie, un patriarh al Constantinopolului din secolul al IX-lea, iar acestui rezumat i se adaugă fragmente a căror origine pare să se afle în Istoria bisericească a lui Filostorgiu și care s-au păstrat în alte opere medievale. Astfel accesibilă, Istoria este plină de surprize: în ea împăratul Constantin I moare nu din pricina unei boli, așa cum ne învață vulgata istorică, ci otrăvit într-un complot pus la cale de propriii frați, Asia și Africa sunt descrise în tonul comun al acelor mirabilia medievale, paradisul este plasat spre Răsărit, între Eufrat și Tigru. Disputele bisericești sunt surprinse din perspectiva ariană, însă Istoria bisericească a lui Filostorgiu rămâne esențială pentru cunoașterea intervalului 300-425, fiind prin excelență sursa primară a acestuia.
Detalii produs
Autor: Filostorgiu
Ediţie îngrijită de: Adrian Muraru
Traducător: Dorin Garofeanu
Prefaţator: Dragoş Mîrşanu
Titlu original: Historia Ecclesiastica
ISBN: 978-973-462-688-5
Copertă: Paperback brosat
Număr pagini: 456
Limbă: Română, Latină
Dimensiuni: 13x20 cm
Hârtie: 80g/m
Editura: Polirom
Teme: creștinism
Cărți Non-ficțiune >> Cărți Religie >> Cărți Creștinism
Cărți Non-ficțiune >> Cărți Religie >> Cărți Teologie
Speciale >> Cărți literalmente cu greutate
Opinii editoriale
"Istoriografia îl numește pe Filostorgiu ca fiind un autor eunomian sau neo-arian, dar tot la fel de bine s-ar putea numi un istoric filo-eunomian ce sintetizează relațiile creștinismului cu Imperiul Roman în perioada post-constantiniana. Opera sa supraviețuiește datorită unui rezumat al patriarhului Fotie, în secolul al IX-ea. Evaluând strict din punct de vedere doctrinar, fără aceste instrumente, a sa IB poate fi sursă de erori cronologice, istoriografice, o sursă confesională neo-ariană și cam atât. Din fericire, textul filostorgian circumscrie o serie de elemente de larg interes: geografic, astronomic, istorico-religios, etc., oferind o lectură incredibil de interesantă. Anul 2012 oferă o ediție academică în limba română, extrem de salutară gândind caracterul programatic editorial al colecției „Tradiția Creștină”, a editurii Polirom, dar și condițiile în care limba greacă este un lux fie în curricula academică preuniversitară, fie în cea universitară."
11 august 2012, Medievalia.ro - Daniela Dumbravă"Din perspectiva istoriei religiilor, Filostorgiu este un autor care oferă – mai mult prin ricoșeu sau pur și simplu contrapunând creștinismului paginismul – detalii care pot fi utile istoricului religiilor (...) Indiscutabil, IB a lui Filostorgiu, acum accesibil și cititorului de limbă română, este o sursă de secol IV ce-mi rezultă: i) a fi atent tratată de către autorul studiului introductiv și al notelor, ii) o traducere care sper să beneficieze de o recenzie competența filologică, dar care indubitabil, raportat la iconomia globală a traducerilor Filostorgiu este o raritate, în fine iii) un volum perfect conjunct cu titlurile deja apărute în colecția “Tradiția Creștină” a editurii Polirom."
Archaeus, nr. 16 / 2012 - Daniela Dumbravă"Istoria lui Filostorgiu este cuprinsă în douăsprezece cărți, ale căror prime litere, luate împreună, formează numele autorului. Lucrarea începe cu «cearta», cum o numește acesta, lui Arie cu Alexandru, care a fost, după cum Filostorgiu declara, și cauza ereziei. El continuă până la proclamarea că împărat a lui Valentinian (care era copilul Placidiei și al lui Constantiu) și moartea lui Ioan, uzurpatorul.
Această Istorie este însă mai mult un encomion închinat celor cu aplecări eretice și, în același timp, o denigrare a ortodocșilor și o mustrare a lor decât o istorie în adevăratul înțeles al cuvântului.”
Fotie al Constantinopolului