Istoria lui Corto Maltese: pirat, anarhist și visător
de Mircea Mihăieş
Titlu apărut în colecția Hors Collection la Polirom
Descriere produs
O reconstituire a „vieţii” unui personaj creat de un mare exponent al genului, Hugo Pratt, şi devenit figură-cult a lumii comics-urilor europene, eseul lui Mircea Mihăieş e şi o incursiune în lumea benzii desenate europene de la începutul anilor ’70, cînd Corto Maltese şi-a făcut o intrare triumfală prin revista Pif. Pornind de la convenţia că personajul lui Hugo Pratt a existat cu adevărat şi că, prin urmare, poate fi tratat asemenea unui individ cu statut social şi identitate cît se poate de reale, această biografie ficţională explorează nu doar universul interior al personajului, ci şi nenumăratele sale legături, prin implicare directă, cu mari evenimente istorice din preajma şi de după Primul Război Mondial, într-o fermecătoare combinaţie de realitate şi ficţiune.
Femeia în roşu (Top 10+) (2013) ,
Despre doliu (2023) ,
Viaţa, patimile şi cântecele lui Leonard Cohen (2017) ,
Şapte zile, plus una. Mircea Mihăieş în dialog cu Ilie Stepan (2018) ,
O noapte cu Molly Bloom. Romanul unei femei (2019) ,
Finnegans Wake, 628. Romanul întunericului (2021) ,
Ultimul Judt (2013) ,
Ulysses, 732 (2016) ,
Departe, tot mai departe. Corto Maltese (Vol. 3) (2018) ,
Două lecții despre Infernul lui Dante (2023) ,
Detalii produs
Opinii editoriale
„Am scris despre întîlnirea mea cu banda desenată în Zbor în bătaia săgeţii. Era acolo revista Pif, desigur, dar mai era şi Corto Maltese. Relaţia privilegiată dintre cultura benzii desenate şi revista Pif nu era importantă, ţinea de sociologia comunismului. Întîlnirea cu Corto Maltese, însă, nu. Era importantă, pentru că ţinea exclusiv de mine. Şi, cum aveam să descopăr după căderea comunismului, ţinea şi de cultura română. Căci toţi tinerii care au descoperit banda desenată prin intermediul revistei Pif au căzut sub fascinaţia aceluiaşi personaj, Corto Maltese – creaţia unui artist de geniu, Hugo Pratt. Ceea ce face particularitatea recepţiei benzii desenate în cultura română este centrarea ei pe un singur personaj, Corto Maltese. Aşa se explică de ce personajul de bandă desenată cel mai popular în cultura română este el, Corto Maltese, şi nu Pif sau Gai-Luron sau Le concombre masqué sau Totoche. Această opţiune spune ceva semnificativ despre personajul simbolic central al culturii române şi din această perspectivă toate mărturiile legate de Corto Maltese sînt importante nu doar pentru posteritatea creaţiei lui Hugo Pratt, ci şi pentru un tip de radiografiere a culturii române.”
Horia-Roman Patapievici