Iter in silvis. Eseuri despre gnoză și alte studii (Vol. I)
de Ioan Petru Culianu
Titlu apărut în colecția Biblioteca Ioan Petru Culianu la Polirom
Descriere produs
Elementul comun al studiilor ce compun volumul – apărute în diverse publicații între anii 1975 și 1980 – este fenomenologia cu multiple fațete a gnozei. Deși între Grecia antică și epoca lui Mihail Bulgakov s-a scurs mult timp, deși speculațiile încărcate de pesimism ale lui Empedocle și Maestrul și Margareta par separate de un abis, în măsura în care și unul, și celălalt caută un răspuns la întrebarea „de unde vine răul?”, e legitim să le compari concluziile pentru a vedea dacă între ei există sau nu vreo asemănare. În opinia lui Culianu, amîndoi sînt dualiști și nihiliști, și întrucît nihilismul reprezintă destinul Occidentului modern, autorul explorează Antichitatea tirzie, Renașterea și romantismul pentru a arunca o lumină nouă asupra cîtorva momente ale acestui destin.
Tozgrec (2023) ,
Dicţionar al religiilor (2013) ,
Gnozele dualiste ale Occidentului (2024) ,
Eros şi magie în Renaştere. 1484 (2024) ,
Călătorii în lumea de dincolo (2024) ,
Eros şi magie în Renaştere. 1484 (2015) ,
Arborele Gnozei. Mitologia gnostică de la creștinismul timpuriu la nihilismul modern (2015) ,
Marsilio Ficino (1433-1499) și problemele platonismului în Renaștere (2015) ,
Experienţe ale extazului (2023) ,
Iocari serio. Stiinţa şi arta în gîndirea Renaşterii (2017) ,
Detalii produs
Autor: Ioan Petru Culianu
Traducător: Corina Popescu, Dan Petrescu, Hans Neumann
Prefaţator: Eduard Iricinschi
Titlu original: Iter in silvis
ISBN: 978-973-46-2830-8
Copertă: Paperback brosat
Număr pagini: 248
Limbă: Română
Dimensiuni: 13x20 cm
Hârtie: 80g/m
Editura: Polirom
Cărți Non-ficțiune >> Cărți Religie >> Cărți Teologie
Cărți Non-ficțiune >> Cărți Științe umaniste >> Cărți Filosofie
Opinii editoriale
"Ce atrage la Culianu e promisiunea unui mister de care vei avea parte printre tenebre si potiuni magice. De aici ii vine fascinatia si tot de aici caderea, caci in final cititorul e lasat sur sa soif.
Ce izbeste de la inceput e raritatea exotica a temelor alese, o colectie de bizarerii mitologice pe care Culianu, din ambitia de a scrie carti de palmares, al caror staif trebuia sa respecte exigenta cercurilor academice, le stringe aici cu minutie. In totul dam peste o increngatura de figuri insolite, culese din toate credintele: ingeri cazuti, zeite incestuoase, demiurgi rai, catalepsii care ii muta pe initiati la stele, samani cu rol de receptacule divine, infernuri terestre, arhonti rivnind la femei siderale, libatii si imbaieri purificatoare, rapiri celeste si caderi in trup – in totul o lume de himere la care cititorul priveste cu o curiozitate contrariata, din neputinta de a-i intui deznodamintul.
E in Culianu stofa sobra a unui cercetator aratind cumintenie metodologica: are bun-simt si o luciditate care il impiedica sa alunece in ipoteze neverosimile."
"Dincolo de termeni in latina, sanscrita, citate in engleza etc. (lucrarea originala insasi fiind scrisa in franceza si italiana, cu un articol in germana), dincolo de notele de eruditie ce impiedica uneori fluiditatea lecturii, exista o alta padure prin care Culianu incearca sa isi faca drum: este vorba de diferite fenomene religioase si culturale in care apare constant tema dualismului si gnozei.
Vom putea in finalul acestei opere, intrerupta printr-un act greu descifrabil pentru noi de mecanismele acelei Minti in ale carei mistere pare a fi fost initiat I.P. Culianu, sa evaluam cu o anumita sobrietate creativitatea romaneasca ce isi are radacinile in Romania, isi poarta la modul unui pelerinaj initiatic pasii prin Europa, pentru a atinge Chicago precum o citadela mult visata."
"Daca ar fi sa imaginam locul unde Ioan Petru Culianu incepe sa redacteze trei dintre contributiile sale in domeniul istoriografiei istoriei religiilor, ar trebui sa ne gindim la un spatiu monastic franciscan de secol XIII. In 1974 (iulie-august) din manastirea San Damiano, Assisi (Perugia) Ioan Petru Culianu trimitea trei manuscrise la corectat si citeva scrisori maestrului sau Ugo Bianchi (1922-1995). Putem face asadar o punte intre arhiva privata si geneza unor studii publicate de Culianu? Eu astfel propun sa incepem discutia despre volumul Iter in Silvis. Care ar fi miza lecturii acestei carti atit de eterogen configurata? Daca as fi optimista, as spune, in primul rind, familiarizarea cititorilor cu domeniul istoriei religiilor, asa cum se simte la nivelul celei de-a doua parti a secolului XX. Insa, oricum as lua-o, niciun volum semnat de Culianu nu poate fi citit fara a fi ”ispitit” macar de o minima ”inițiere”. Cistigul lecturii volumului Iter in silvis este acela al plasarii curiozitații cititorului intr-o cartografie extrem de variata si sofisticata a cunoasterii misterelor divine ori a calatoriilor la cer ale sufletului inlauntrul unor coordonate (curente religioase) ce le circumscriu manifestarea."
nr. 16 (2012), Archaevs - Daniela Dumbravă"Intre anii 1974 si 1979, cercetarea lui Culianu a dezvoltat aproape in intregime tematica «Mircea Eliade», a epuizat principalele izvoare ale temelor despre «religie si putere», a pus fundatiile altor doua teme majore, «gnozele dualiste» si «ascensiunea sufletului in Antichitatea tirzie si in Evul Mediu», si a folosit, desi dintr-o perspectiva heideggeriana care avea sa se atenueze pina in 1984, cadrul teoretic al dinamicii civilizatiilor dezvoltat in Eros si magie in Renastere.”
Eduard Iricinschi