Debutul că prozator al lui Mihail Sebastian cu Fragmente dintr-un carnet găsit (1932) nu iese din linia tematică a congenerilor săi, glosând aforistic pe marginea aventurii cunoașterii, a tragicului, a ratării, a lucidității în amor, a revoltelor spiritului și, în registru gidian, a degajării plenare etc. Fragmentele…, de fapt o autofictiune camuflată diaristic după metodă de autenticizare larg utilizată de scriitorii secolului al XIX-lea, sunt toate "126 pagini – hârtie comercială – scrise mărunt, regulat, fără ștersături".
Naratorul anonimizat din cele 24 de capitole foarte scurte notează, totuși, întâmplările deloc eroice, face observații psihosociologice despre iubiri pasagere, caută cu astuție să prindă din zborul inerțial natură pasiunilor, în fine, judecă faptele proprii sau ale celorlalți cu o detașare jucată că plictiseală deziluzionata. Avem dea��a face cu formă aceea de negationism specific spiritelor oripilate de ratare, în condițiile în care ratarea este chiar proteză pentru acțiune a individului. În carnetul găsit pe podul Mirabeau e vorba de "umilință de a rată". Cu toate acestea, imunizarea se face printr-un raționament banal, dar spinal: "Ratezi când te abați din drumul pe care vrei să-l urmezi sau când ajungi acolo unde ți se pare că ar trebui să ajungi. Eu însă nu m-am socotit niciodată sortit unui anume drum."
Este aici o decrizare a sufletelor căutând satisfacții erotice sau morale. Acceptarea coexistentei contrariilor nu înseamnă vreo constanța, ci un plus de sens pentru provizorat, care se împăca oarecum cu disprețul pentru Descartes: "Păstrez totuși din vechile mele pasiuni o mare aversiune: Descartes.
Am mai spus-o, cred (căci e unul din cele mai sigure adevăruri ale mele), eu nu sunt un om moral și îmi băț joc de asemenea distincții. Dar cred în nebuni și în eroi și în sfinți."
Nu sunt de găsit în aceste fraze pretenții apodictice, sunt însă influențe stendhaliene și gidiene. Ar putea părea, pe alocuri, că absența moralității este o poltronerie ieftină, că regăsim alianță între indiferentă și insuficiență cerebrală. Suntem asigurați că egotismul derivă dintr-o deșertăciune afirmată de psalmist: "Vanitas vanitatum omnia vanitas!"
Contradicția ambivalentei lumii este a căutătorului de pricini pentru toate ideile mari; Sebastian face aici jocul erorilor autenticiste.
Cu aceeași degajare, mută piesele și ideile, caracterele și situațiile și în Femei, subintitulat roman, tipărit întâia data în 1933, cu o copertă realizată de Margaretă Sterian.
Dacă pauperitatea epicului din Fragmente… lasă loc silogismelor sau aforismelor, în Femei se construiește cu oarece minuție, cu un plus de observație psihologică, chiar cu o grijă pentru detaliul poveștii de viață. Plot-urile sunt relativ simple: Ștefan Valeriu trece prin șase experiențe erotice pe care le expune amoralist. Portretele și încercările de fișa psihologică asupra comportamentului femeilor (Renée, Marthe, Odette, Arabela, Emilie, Măria) în intimitate sunt previzibile, dar consistente literar. Nu observația clinică este cea care îi iese, ci tăietură frazei despre pasiunile trăite cu indiferentă față de convenție, cu tot grotescul candorii vinovate, al complexiunii ființelor mai mult sau mai puțin iubite. Felul în care se diversifica tipologiile feminine în contexte erotice uneori bine disimulate în spatele camerei de supraveghere naratoriale, alteori explicite până la concupiscență, pare a valida "teză" lui André Gide privitoare la monovalenta femeii (care nu ar avea caracter, ci doar instincte).
Alte titluri de
Mihail Sebastian:
Orașul cu salcâmi
, Cartex
Mihail Sebastian (monografie)
, Aula , colecţia Canon
Jurnal II. Jurnal indirect. 1926-1945
,
Mihail Sebastian. Opere (Vol. I+II) Proză. Teatru, Corespondență
, Fundația Națională pentru Știință și Artă , colecţia Opere fundamentale
Mihail Sebastian. Opere (Vol. III+IV) Publicistică (1926-1932)
, Fundația Națională pentru Știință și Artă , colecţia Opere fundamentale
Accidentul
, Gramar, Mondoro , colecţia Romanul de dragoste
Jocul de-a vacanța. Steaua fără nume. Ultima oră
, Mondoro , colecţia Colecția Teatru - Editura Mondoro
Orașul cu salcâmi
, Gramar , colecţia Romanul de dragoste
Mihail Sebastian. Opere (Vol. V+VI) Publicistică (1933-1935)
, Fundația Națională pentru Știință și Artă , colecţia Opere fundamentale
Mihail Sebastian. Opere (Vol. VII+VIII) Publicistică (1936-1945)
, Fundația Națională pentru Știință și Artă , colecţia Opere fundamentale
Articole din „Cuvântul” lui Nae Ionescu
, Vremea , colecţia FID - Fapte. Idei. Documente
Cum am devenit huligan
, Cartex
Accidentul
, Corint , colecţia Clasici ai literaturii române
Teatru. Jocul de-a vacanța, Steaua fără nume, Insula, Ultima oră
Jocul de-a vacanta, Steaua fara nume, Insula, Ultima ora
, Cartex
Accidentul
, Hoffman
Cum am devenit huligan
, Hoffman
De două mii de ani...
, Hoffman
Ultima oră. Teatru
, Hoffman
Jurnal 1935-1944
, Humanitas , colecţia Memorii | Jurnale
Cum am devenit huligan
, Hoffman , colecţia Jurnalul cărților esențiale
De două mii de ani...Cum am devenit huligan (Carte pentru toți)
, Litera , colecţia Carte pentru toți
Jocul de-a vacanța / Chutir khela (ediție bilingvă bengali-română)
, Cununi de Stele
Cum am devenit huligan
, Cartex , colecţia Serie de autor Mihail Sebastian
Orașul cu salcâmi.
, Litera , colecţia Carte pentru toți
Singur. Viața lui Mihail Sebastian
, Humanitas , colecţia Memorii | Jurnale
Steaua fără nume | Nam na jana tara
, Cununi de Stele
De două mii de ani...
, Cartex , colecţia Serie de autor Mihail Sebastian
Orașul cu salcâmi • Accidentul
, Polisalm
Accidentul
, Cartex , colecţia Serie de autor Mihail Sebastian
Accidentul & Orașul cu salcâmi (Vol. 23)
, Litera
Marvel. Spider-Man. Povești de aur
, Litera mică , colecţia Povești de aur
Jurnal francez
, Universitatea Lucian Blaga Sibiu
Orașul cu salcâmi
, Art
Accidentul
, Art
Mari scriitori români. De două mii de ani... Cum am devenit huligan
, Litera , colecţia Mari scriitori români
Fragmente dintr-un carnet găsit. Femei
, Cartex , colecţia Serie de autor Mihail Sebastian
Ți-a plăcut produsul?
Votează și spune tuturor părerea ta aici INTRĂ ÎN CONTpentru a vota