TOATE
PRODUSELE
coș de cumpărături
lei
Acasă, pe Cîmpia Armaghedonului PO-MAP-ACAPCA-11-N-001
Acasă, pe Cîmpia Armaghedonului
Vezi
galerie

Acasă, pe Cîmpia Armaghedonului

de Marta Petreu

Titlu apărut în colecția Seria de autor Marta Petreu la Polirom

Id: #207126

  • Transport gratuit la comenzile de peste 140 de lei
 

Descriere produs

Romanul Martei Petreu aduce in literatura romana un personaj memorabil: Maria, o taranca din Cimpia Transilvaniei, care, neimplinita in iubire si in viata, ajunge sa-si renege si sa-si blesteme propriile vlastare. Ca o pinza de paianjen in miezul careia se afla aceasta mama terifianta, familiile Sucutardean si Valean isi tes existentele intr-o istorie de un veac. Apocalipsa pe care o asteapta in orice clipa o parte dintre membrii milenaristi ai clanului, rigorile religioase si saracia adusa de colectivizare croiesc caractere de exceptie si destine asemenea.

 Premiul Cartea anului 2011”, acordat de revista Romania literara, cu sprijinul Fundatiei Anonimul 
Nominalizare la Premiile Radio Romania Cultural, categoria "Proza", 2011 
Premiul „Cea mai buna carte a anului”, acordat in cadrul Galei Industriei de Carte din Romania, editia 2012
Carte laureata la Festivalul Primului Roman din Chambery, Franta, editia 2012
 

extinde
 

Detalii produs

Autor: Marta Petreu

Data apariției: 2011

ISBN: 978-973-46-1927-6

Copertă: Paperback brosat

Număr pagini: 328

Limbă: Română

Dimensiuni: 13x20 cm

Hârtie: 80g/m

Editura: Polirom

 

Din blogul Cartepedia

Sonia Wincentowicz Sonia Wincentowicz

,,Romanul Martei Petreu abordează, fără pic de sfială, relațiile tumultuoase, complicate, uneori reci și distante din cadrul unei familii rurale. Narațiunea se învârte în jurul Mamei, dar fiica, Tabita......“

citește mai mult
Sonia Wincentowicz Sonia Wincentowicz

,,Cele cinci romane au doza perfectă de inocenţă şi umor pentru zilele însorite, fără a fi drăgălăşenii ieftine, căci au şi partea lor de mister, tensiune şi tristeţe, astfel încât se citesc pe nerăsu......“

citește mai mult
 

Opinii editoriale

"Intr-o istorie de familie care a evoluat intre admirabil si abominabil, Marta Petreu a izbutit performanta de a asimila insidios, fara ostentatie, marea Istorie. La urma urmelor, insasi viata, asa cum a cunoscut-o intr-un topos inconfundabil si cum o defineste intr-o viziune proprie, intr-o fraza finala, in care lipsa punctuatiei exprima perfect ambiguitatea vietii, ineludabila si inspaimintatoare, este un lucru bun: „Umeda intunecata tandra si blestemata chiar si atunci cind este ca viata asta pe care am avut-o noi intre Armaghedonul lui Ticu si blestemele Mamei suvoiul asta de singe ce duce cu el mortii nostri tineri si ne ia pina la urma pe toti. Umeda. intunecata. Tandra si blestemata.”

mai 2012, Orizont, nr. 5 - Radu Ciobanu

"Cronica de familie pe care o incorporeaza evolueaza asemenea unui film mut. Imaginile se deruleaza intr-un timp finit, dar intensitatea cu care acestea patrund in spiritele privitorilor eternizeaza mesajul. In acelasi mod, romanul curge usor, cartea se desprinde dintre cele doua coperte ale sale, integrind mereu noi si noi scene din viata de familie, de data aceasta trecute prin lentila spirituala a cititorului. Afirm chiar si necesitatea de marturisire (prin scris) pe care aceasta lucrare o induce in lector. Asadar, dovedeste forta prin posibilitatea de regenerare la fiecare lectura. Si oare nu este acesta cel mai mare merit al unei carti? Dulcea si eterna tinerete, tineretea fara batrinete…"

mai 2012, Alecart, nr. 8 - Elisabeta Maruseac

"(…) Uneori, pe parcursul lecturii, conventia fictiunii slabeste, indeosebi in ultimele pagini, dar si in paginile de inceput, cu un aer cam documentar, cu detalii concrete despre ritual, canoane, cimitir, pozitionari ale mormintelor rudelor etc., si ai impresia ca, drept „bonus” pentru deliciile de lectura furnizate de multe fragmente din text, iei parte la o pomenire a celor care alcatuiesc „harta mortilor” cartografiata aici.
Si constati, fara sa vrei, ca „noi, cititorul”, vom ramine restantieri iremediabili la capitolul „memoria parintilor nostri”, caci nu avem, asemeni naratoarei Tabita, curajul, indemnarea si incrincenarea de a le compensa nefericirea prin cite un roman admirabil scris, impartind cu altii obligatiile memoriei noastre."

ianuarie-februarie 2, Contrafort, nr. 1-2 - Tamara Cărăuş

"Redebutind in roman, dupa o cariera literara de exceptie, Marta Petreu a onorat un legamint estetic cu sinesi. Reinventarea fictiva din Acasa, pe Cimpia Armaghedonului este cert un pariu cistigat, innobilat de o particulara fervoare epica ce traverseaza scriitura, constructie cu voci multiple, dintre care aceea a Mamei este de neuitat. Prin portretul ei, romanul Martei Petreu apartine universalitatii umane. Scriitoarea reuseste o performanta aparte (compozitional, tematic, stilistic), care este implicit si una a romanului romanesc, vocea narativa se identifica cu matricea destinala a autoarei, cartea fiind concomitent o cronica a arealului transilvan [...].
O comprehensiune umana fara tarmuri vascularizeaza imaginarul tandru-violent al cartii. [...] Acasa, pe Cimpia Armaghedonului este o transa autentica din viata, o carte de o finete aparte a scriiturii. In plus, ea este prinosul recunostintei in spirit a romancierei fata de mortii ei, nu putini, tip de expiere cathartica, un encomiu filial emotionant inaltat „august-minioasei“ perechi a parintilor inchisi in acolada urii, blestemului – iubirii, iertarii, prin recurs la Levitic si Deuteronom. E singurul temei al supravietuirii in postumitate. Restul e tacere..."

ianuarie 2013, Apostrof nr. 1 - Valentin Chifor

"Acasa, pe Cimpia Armaghedonului este cartea unei autoare eretice in raport cu orice – de la lumea larga la propria-i generatie. O „carte a miniei“, construita ca o confesiune a unui personaj aflat la rascruce, intr-un moment cind isi poate intocmi „harta mortilor“ sai. Fara a-si pierde verosimilitatea, naratiunea integreaza – bine plasate – aluzii la un plan magic si la un altul mistic. Si, de altfel, toate cautarile, deziluziile, incrincenarile, ratacirile personajelor se integreaza intr-un scenariu cu semnificatii mistico-metafizice. In asa fel incit, in Acasa, pe Cimpia Armaghedonului, coexista, in perfecta armonie, un roman despre satul ardelenesc si unul despre moarte ca mister ce se reveleaza, fara menajamente, clipa de clipa."

8 aprilie 20, Observator cultural, nr 750 - Bianca Burţa-Cernat

"Armaghedonul Martei Petreu intrece orice asteptari si se transforma, cu sau fara intentie, intr-un „armaghedon” al romanului realist (si rural). Roman cu si despre caile singelui, confesiune tragic asumata a destinului nebulos al unei familii, Acasa, pe Cimpia Armaghedonului nu este doar un alt roman pseudorealist despre existenta tulbure in lumea rurala. Nu este nici un alt roman al destramarii unei familii sau al iluziei realitatii consumate pina la ultimele consecinte. Poetic si simbolic (in sfera „sfirsitului”, a „ultimului”, a „definitivului”) fara ca, prin aceste trasaturi, sa fie alterat firul narativ, romanul Martei Petreu surprinde si entuziasmeaza. Un roman care, nu doar prin problematica adinc existentiala abordata, dar si prin scriitura absolut impecabila, prin vocabularul regional bine dozat, prin unitatea sintactica si stilistica, confirma faptul ca, printre atitia prozatori optzecisti, avem si o adevarata prozatoare."

7 octombrie 2011, Observator cultural, nr. 595 - Oana Cătălina Ninu

"Eu vad un realism fantasmatic in acest Acasa, pe Cimpia Armaghedonului, un roman in care stratul de specificitate transilvana e facut subtire si cvasididactic, din citeva linii si cu exact atitea mostre regionale de cite era nevoie pentru fixarea unui cadru. Semnificativ, cind Tabita va merge la scoala, va deprinde o limba complet diferita de cea vorbita acasa, in primii ani. Dar naratorul utilizeaza limba dintii ori de cite ori are intentia sa marcheze diferenta si sa se scufunde intr-o atmosfera mai tulbure, cetoasa, aproape magica. Debitul de regionalisme reglat cu multa subtilitate de Marta Petreu nu decupeaza realismul din „realitate”, ci il desprinde si il incetoseaza, amestecindu-l cu stratul si mai gros de superstitii, mistere, credinte.
Mai neted spus, Marta Petreu a dat cu Acasa, pe Cimpia Armaghedonului unul dintre cele mai originale si mai pregnante romane romanesti din ultimii ani."

7 octombrie 2011, Observator cultural, nr. 595 - Daniel Cristea-Enache

"Avem in fata un roman, un bun, un minunat roman. Unul, desigur, a carui „formula” particulara o putem scruta, iscodi, deslusi si diseca in fel si chip, nu fara folos de altfel, dar fara ca asta sa ne harazeasca pe data cu vreo „explicatie” simpla si betonata a calitatii lui vadite.
(...) Proiectul, asa-zis banal (si desuet, fara indoiala, intr-o perspectiva frecvent impartasita azi), de fapt foarte pretentios, „ii iese” dumnezeieste, autoarei, intr-o modalitate narativa (aparent) „simpla” si ne-artificioasa, inchegat intr-o opera deosebit de puternica."

5 mai 2011, Cultura nr. 17 - Nicolae Bârna
Marta Petreu
Marta Petreu
Autor

Marta Petreu este scriitor şi profesor. Face parte din gruparea literară „Echino...

vezi autor