Despre nazism și holocaust, ca și despre comunism și gulaguri s-au scris atât de multe cărți încât nu te mai simți în stare, fizic și psihic, să mai citești ceva. Decât, poate, dacă este altceva. Iar romanul grafic Maus, al lui Art Spiegelman, fiul unui supraviețuitor al holocaustului, este cu siguranță altceva. În primul rând, prin faptul că este un roman grafic. În al doilea rând, prin inspirata găselniță de a deghiza persoanjele în animale, astfel evreii sunt șoareci, naziștii – pisici. Dar ceea ce te izbește de departe la acest roman grafic este sinceritatea cu care eroul principal, în speță tatăl autorului, își deapănă amintirile din perioadă anterioară captivității, precum și din perioada de lagăr. Afli pe această cale că nu toți evreii erau deopotrivă supuși la munci grele și mai apoi la exterminare; că existau și evrei privilegiați care erau scutiți de chinuri în schimbul unei munci mai ușoare, dar mai de folos soldaților germani. Unii dintre aceștea au reușit chiar să scape cu viață din lagăr. Este și cazul eroului acestor benzi desenate.
Așadar, o carte ce ilustrează cu maxim de luciditate soarta evreilor în timpul celui de-al doilea război mondial, o carte care, până la urmă, spune multe despre spiritul evreilor, în general. Romanul a fost publicat inițial în două părți, reunite ulterior într-o „integrală”, fiind singurul roman grafic premiat cu Pulitzer.