Prin eseurile sale duminicale, scrise între 1938 și 1940, filosoful Constantin Noica își propusese să aducă filosofia mai aproape de sufletul și mintea celor nefamiliarizați cu aceasta. Deși au început într-o manieră lejeră, abordând teme accesibile unei palete cât mai vaste de cititori, ușor-ușor, Noica redevine omul profund și se adâncește în teme cu adevărat filosofice. Ascensiunea graduală a temelor propuse și dezbătute, de la „spiritul național” și „dragostea din cărți”, la „extazul religios” și „gândirea filosofică”, trecând printr-o fulgerătoare istorie a ideii de cultură și civilizație, face totuși ca cititorul să asimileze corespunzător fiecare eseu, îmbogățându-se treptat cu noțiuni și sensuri noi și urcând astfel în vârful piramidei, unde Noica revine la o aparentă simplitate, încheindu-și periplul filosofic cu un eseu despre noroc.
Dar dincolo de această gradualitate și de diversitatea temelor abordate, cele 33 de eseuri sunt legate între ele de un fir roșu, în jurul căruia Constantin Noica țese o filosofie discontinuă a împăcării omului cu sine, cu lumea și în final cu divinitatea, țesătură ce comportă la rândul său patru puncte de siguranță, patru piloni de bază ce țin în picioare întreaga construcție cognitivă: gândirea magică, gândirea omului de știință, gândirea filosofică și gândirea religioasă.