Jon Ronson m-a distrat și fascinat cu volumul său Testul psihopatului. Amuzant, deosebit de bine documentat, intrigant și cu o autoironie savuroasă, Ronson m-a câștigat de la începutul până la sfârșitul cărții sale.
Umilirea publică în epoca internetului pleacă de la o întâmplare al cărui subiect principal a fost Ronson însuși: o echipă de cercetători îi fac lui Ronson propriul spambot pe Twitter, spambot care-l deranjează pe autorul cărții care cere o confruntare față în față cu aceștia. Confruntarea are loc, Ronson filmează interviul, îl pune pe youtube, după care se delectează cu comentariile acide, crude, agresive la adresa cercetărilor, descoperind astfel că tocmai a pornit o umilire publică, o umilire pe care chiar el a simțit-o și condamnat-o când a văzut profilul spambot-ului...
Ce înseamnă umilirea publică în epoca internetului? Jon Ronson o compară cu umilirea publică din trecut când oamenii erau umiliți în piețe publice, erau dezbrăcați și biciuți sau însemnați pe viață cu fierul înroșit pentru a ști toată lumea cine este persoana respectivă și cu cine au de-a face. Astfel de povești sfârșeau tragic, majoritatea celor care erau umiliți astfel se sinucideau sau nu mai erau în stare să-și regăsească locul în societate.
Studiile lui Ronson arată că umilința publică de pe internet nu este absolut deloc departe de umilințele aprige din piețele publice de acum o sută sau două de ani. Oare ne-am gândit vreodată la efectul unor comentarii agresive la vreun status sau poză pusă de cineva pe internet? Ne-am gândit că respectiva persoană s-ar putea să se sinucidă din cauza respectivei postări care a ajuns virală și care i-a arătat că poate să fie urâtă de o lume întreagă? Ne-am întrebat vreodată dacă persoana respectivă a încercat o glumă proastă, dar nevinovată? Că respectiva glumă i-ar putea aduce demisia și imposibilitatea de a se mai angaja vreodată?
Cartea lui Jon Ronson încă este amuzantă, încă este ironică, dar este mult mai întunecată decât Testul psihopatului. Este o carte despre noi, despre utilizatorii de internet și rețele sociale care cel puțin o dată au lăsat un comentariu violent, care au condamnat o opinie sau glumă, care au distribuit un status, poză sau videoclip viral și care au ajutat astfel, cât se poate de direct, la distrugerea unei vieți...