Platon se înşală, veţi spune. Ideile lui au fost dezbătute, contrazise, rafinate în peste două mii de ani de filosofie. De ce ne mai întoarcem şi astăzi la el cu aceeaşi deferenţă?
Răspunsul este simplu: pentru că de aici începe filosofia aşa cum o ştim astăzi şi cum probabil că o vor şti şi filosofii mileniilor viitoare.
Nu pentru răspunsuri, nu pentru teorii, nici pentru miturile sale nu îl mai ţinem astăzi pe Platon la masa filosofiei, deşi probabil s-o fi săturat şi el să tot şadă aici, ci pentru că fiecare dialog al lui ne invită pe viu să gândim. Ne invită să propunem soluţii alternative, ne invită să îi demontăm argumentele, ne invită să îl contrazicem, niciodată să fim de acord cu el.
Republica este cel mai complex dialog al său, nu degeaba, în ediţia îngrijită de Constantin Noica îi fusese rezervat un volum întreg. De la etică şi teoria cunoaşterii până la artă şi politică, Republica trasează conştiincios liniile directoare ale istoriei filosofiei.