Ouăle fatale - Mihail Bulgakov

Dan Andrei Rareș
Dan Andrei Rareș 06 Mai, 2014
110

Rusia anilor care au urmat revoluţiei nu a fost prezentată niciodată mai bine decât în paginile lui Bulgakov. Starea de confuzie, amestecul social, expropierile, colectivizarea forţată şi declinul valorilor nu au mai fost privite de atunci niciodată la fel de relaxat prin ochii unui observator obiectiv. Omului nu i s-au mai dat niciodată şanse atât de frumoase. Nici urmă de teroare constantă şi lagăre de muncă, spioni sau crime. Apar de-a lungul poveştii câteva telefoane care lămuresc totul, unele personaje au ochii de un albastru prea deschis şi poartă monoclul într-un fel care te face să te foieşti pe scaun, dar asta e tot.

Poate şi din cauză că asta este şi atitudinea personajului principal. Profesorul Persikov, savant de renume mondial în studiul reptilelor, conştientizează schimbările care se produc doar prin fluctuaţia fondurilor necesare conservării colecţiilor de batracieni sau desfăşurării experimentelor sau prin scăderea calităţii studenţilor care îi sunt înmânaţi. Lumea reuşeşte să treacă pe lângă el fără să-l deranjeze prin situaţii de un comic absurd şi profesorul, adâncit în întunericul laboratorului sau, uită că face parte din societate.

Asta până în ziua când descoperă aproape accidental o rază care accelerează creşterea celulelor într-un ritm uimitor, descoperire epocală, un viitor premiu Nobel. Raza vieţii e în felul ei un tribut adus Hranei zeilor al lui H.G. Wells, de altfel şi ea o satiră socială dar una privită din sensul opus, cu entuziasmul specific socialismului timpuriu.

Folosirea razei, de către tânărul stat sovietic, pentru a  a opri molima care devastează populaţia de găini ruse se dovedeşte a fi dezastruoasă. Hazardul şi natura umană îşi dau reciproc mâna în înlocuirea oualelor de găină destinate multiplicării cu ouă de diverse reptile monstruoase iar rezultatul e o tragedie la scară naţională.

Dincolo de fantasticul clişeului savantului nebun atât de abil folosit, dincolo de conţinutul satiric şi de contextul social, dincolo de tuşele de geniu şi de ironiile fine, pe mine m-au fermecat detaliile vizuale. Şerpii anaconda plutesc deasupra solului filmaţi parcă din unghiuri multiple cu camere care se rotesc în jurul lor la 360 de grade, sunetul bălţii pe care nu mai cânta nici o pasăre e redat în dolby surround ca la cinema şi scenele de acţiune sunt toate uimitor de hollywoodiene. Toate astea într-o eră în care cinematografia abia descoperise sunetul şi monştrii erau făcuţi din cauciuc.

Ouăle fatale • Diavoliada
Ouăle fatale • Diavoliada
Mihail Bulgakov
Vezi cartea
Descoperă plăcerea de a găti fără zahăr
Cartepedia 10 Aprilie, 2024
"Ce să mai gătim?" nu este doar o întrebare retorică în lumea culinară modernă, ci și titlul unei că...
Cum să citești calitativ, în loc de cantitativ
Cartepedia 07 Aprilie, 2024
Într-o lume în care viteza și cantitatea sunt adesea privite ca măsuri ale succesului, lectura calit...
Decodificarea psihopaților din lumea corporativă
Cartepedia 05 Aprilie, 2024
În lumea afacerilor, unde încrederea și carisma pot deschide multe uși, "Vipere la patru ace" de Pau...
Elena Farago - Poeta inimilor pure
Cartepedia 03 Aprilie, 2024
Pe 29 martie, celebrăm moștenirea culturală și literară a Elenei Farago, una dintre cele mai iubite...

Urmărește-ne pe Instagram