Marin Gherasim (1937-2017) a fost un pictor român, afiliat Grupului 9+1 și profesor universitar, fiind totodată una dintre personalitățile marcantă ale artei românești din a doua jumătate a secolului XX și primii ani ai secolului XXI. Provenit dintr-o familie de români credincioși din Bucovina, tatăl său fiind preot la Biserica din Rădăuți, arta lui a avut dintotdeauna ca rădăcini temele religioase și recursul la morală, pe care le-a exploatat atât în manieră suprarealistă, cât și expresionistă. A cunoscut succesul încă de la debutul său din anul 1962, iar din anul 1969, când are prima expoziție personală, va expune cu regularitate în mai toate marile expoziții din țară, iar din anul 2013, și în străinătate, mai exact la Londra, la Lisabona sau la New York, primind nenumărate premii și distincții. Despre pictura lui Marin Gherasim s-au exprimat favorabil nume grele ale culturii române de ieri și de azi, printre care Nicolae Steinhardt, Ioan Alexandru, Răzvan Theodorescu sau Sorin Dumitrescu.
În monografia realizată de Alexandru Davidian sunt surprinse în ordine cronologică copilăria pictorului, anii de formare, precum și principalele momente ale evoluției sale artistice. De asemenea, sunt reproduse aici, la o calitate grafică foarte bună, picturi cuprinse în cele cinci cicluri tematice majore, ce compun, în linii mari, întregul traseu artistic al pictorului: Proteic (1969 – 1971), prin care pictorul trece, după contactul cu pictura occidentală a momentului, de la pictura expresionistă și suprarealistă la ceea ce el numea „pictura formelor libere și a spațiului infinit”, Urban I (1971 – 1973) și Urban II (1973 – 1975), prin care Marin Gherasim, apelând la pictura incifrată, abstractă, cu influențe din pop art, își arată indignarea și mai ales nesupunerea față de directivele socialiste pe care Nicolae Ceaușescu dorea să le impună artiștilor acelor zile, Drumul I (1973 – 1970) și Drumul II (1990 – 2017), prin care acesta își asumă și prin intermediul picturii dimensiunea religioasă a vieții sale, cu toate riscurile aferente, trecând astfel în ceata mărturisitorilor creștini. Sunt prezentate de asemenea și alte picturi de tranziție, astfel încât cititorul își va face o imagine aproape completă asupra vieții și operei acestui artist genial, din păcate prea puțin cunoscut publicului larg.