Sunt convins că mulți dintre noi ne-am întrebat (cu referire la orice lucru, fapt, sau personaj), cum a început totul? Cartea lui Gilles Mouellic, Jazzul – o estetică a secolului XX, răspunde la această întrebare, dar și la o alta la fel de importantă: este Jazzul o artă sau folclor al afro-americanilor?
Autorul, pasionat de jazz, face o frumoasă incursiune de la apariția primelor ministrels și spirituals, până la ceea ce vedem astăzi în jazz, cu bebop, gospel, swing etc. Căutarea sensului artistic al jazzului ne duce într-o lume puțin cunoscută de noi, în România, aceea unde muzica reprezintă „un conflict între ideologie și estetică”, unde independența este câștigată prin improvizație și performanță. „Dezordinea creatoare” generată de evoluția jazzului ne arată cum un „trecut african” trebuie să comunice cu un „viitor american”. Pe lângă personalitățile cunoscute din lumea jazzului, autorul ne explică și câteva elemente de tehnicitate, cum ar fi tipul de măsuri folosite cel mai des de cântăreți (ex. AABA – un anatol), sau un glosar explicativ de cuvinte din această melancolică și dramatică lume a muzicii - Jazzul.