logo
TOATE
PRODUSELE
coș de cumpărături
lei
Indisponibil
Disponibilitate: Indisponibil
Anunţă-mă când este disponibil!
Suntem ONLINE! Discută cu noi aici.
Adaugă la wishlist

Gnosticism şi gîndire modernă: Hans Jonas

Ioan Petru Culianu
Lucrarea inaugureaza editorial seria cercetarilor consacrate de Culianu gnosticismului, fiind urmata, peste ani, de Gnozele dualiste ale Occidentului...
Vezi mai multe detalii
ISBN: 973-681-797-0
Dimensiuni: 13x20 cm
Tip copertă: Paperback brosat

MAI MULTE DESPRE CARTE

Lucrarea inaugureaza editorial seria cercetarilor consacrate de Culianu gnosticismului, fiind urmata, peste ani, de Gnozele dualiste ale Occidentului (1989, Polirom, 2002) si de Arborele gnozei (aparuta postum, in 1992; Polirom, editia a II-a, 2005). Dupa o istorie si o tipologie a scolilor gnostice, cartea prezinta interpretarea poate cu cel mai mare rasunet data gnosticismului in secolul XX, datorata filosofului Hans Jonas, discipol al lui Martin Heidegger. Interventia sa a produs o revolutie in studiile consacrate gnosticismului: pentru prima data, cititorul era chemat „sa-si dea seama ca problemele dezbatute in acea epoca indepartata a civilizatiei noastre nu erau straine de cele ale omului modern, intrucit ceea ce defineste in primul rind situatia existentiala a lui homo gnosticus pare sa fie totala alienare in raport cu lumea fizica, alienare care se exprima in forme mitologice particulare...”

Gnosticism si gindire moderna... este considerata cea mai serioasa cercetare intreprinsa in Italia asupra lui Hans Jonas si a viziunii sale privitoare la fenomenele istorico-religioase ale Antichitatii tirzii.

Cuprins extins:
Gnosticismul: date fundamentale si istoria cercetarii
Interpretarea existentialista a gnozei
Structurile si tipurile de gnoza
Originile gnosticismului
Gnosticismul si lumea Antichitatii tirzi
Gnosticismul si lumea moderna
Autor: Ioan Petru Culianu
Traducător: Maria-Magdalena Anghelescu, Şerban Anghelescu
Postfaţator: Eduard Iricinschi
Data apariției: 2006
Editura: Polirom
Titlu original: Gnosticismo e pensiero moderno: H. Jonas
Pagini: 240
Limba: Română
Hârtie: 80g/m
Cuvinte cheie:
religie, civilizație, gnosticism, Antichitate târzie, interpretare
  • Ioan Petru Culianu Ioan Petru Culianu - Autor
    Ioan Petru Culianu (1950-1991) a fost profesor de istoria religiilor la University of Chicago. Prieten si discipol al lui Mircea Eliade. Este considerat un expert in gnosticism si magie renascentista. Cele mai cunoscute lucrari ale sale: Eros si magie in...
    AFLĂ MAI MULTE
    Vezi toate cărţile

Opinii Editoriale

septembrie 2006, Orizont - Dana Chetrinescu
"In acelasi timp, Gnosticism si gindire moderna: Hans Jonas este un volum valoros nu doar ca dovada a unei etape din cercetarea gnosticismului, care, pe linga studiile renascentiste, constituie una din preocuparile de capatii ale savantului roman, ci si ca portret al unui tinar universitar croindu-si drum in mediile academice europene in anii ’70 si ’80 si comportindu-se exact asa cum a invatat de la magistrul sau: polemizind usor, dar foarte bine documentat, si evitind capcanele unei cercetari de suprafata, cautind mereu sa ajunga in chiar miezul fenomenului studiat. Ceea ce dovedeste tipul de avangarda in care se gaseste Culianu la sfirsitul deceniului al saptelea – nedorind sa sparga sau sa agreseze paradigme, ci doar sa le rafineze, calauzindu-le mai bine spre discursul deceniului al noualea, pe care l-a preschimbat definitiv."
iulie 2006, Idei în Dialog - H.-R. Patapievici
"Ca si tinarul Eliade, Ioan Petru Culianu indraznea sa cunoasca. Avea curajul sa puna intrebari cruciale unor discipline academice care au incetat sa si le mai puna de indata ce au capatat respectabilitate disciplinara. Ceea ce ma fascineaza constant la Culianu este capacitatea de a da raspunsuri culturale extrem de sofisticate unor probleme existentiale vii pentru oricine. Orizontul in care Culianu si-a gindit problematica era, de la inceput, foarte general, nu avea nimic din compartimentarile disciplinare care separa azi in membre distincte corpul unitar al trecutului. El cauta temeiul universalitatii, realitatea. Pentru el, ca si pentru tinarul Eliade, istoria religiilor era modalitatea de a patrunde dincolo de ceea ce este dat si constatat, spre ceva care tine de omul care creeaza faptul de cultura si care nu mai este aparent in rezultatele omului care se multumeste sa o studieze. Mecanismele de producere il interesau pe Culianu. Asa cum a remarcat Sorin Antohi in remarcabilul sau studiu Laboratorul lui Culianu, cadrul in care Ioan Petru Culianu a studiat istoria religiilor era «o teorie generala a cunoasterii»; prin tipul de cunoastere a disciplinei pe care o cauta, Culianu voia «sa modifice toate domeniile cunoasterii» si, mai mult, voia sa modifice felul in care ne-am obisnuit sa privim cunoasterea."
28 iunie 2006, Cultura - Cristina Balinte
"Prezentind, in Gnosticism si gindire moderna: Hans Jonas, confruntarile de idei referitoare la ceea ce a ajuns sa concureze, incepind cu mijlocul secolului XX, exegeza asupra teologiei oficiale, Culianu are ambitia de a media competent dialogurile peste timp ale reprezentantilor diferitelor scoli filosofice sau de istoria religiilor. (...) Chiar daca nu sosise clipa afirmarii sale plenare in elita cercetatorilor in domeniu, Culianu dovedea, totusi, ca detine tehnica de a imbina judicios tonalitatile entuziast-laudative ale invatacelului, coplesit de profunzimea gindirii maestrilor, cu interesul stiintific al savantului in devenire. Gnosticism si gindire moderna: Hans Jonas este forma de inceput sub care se manifesta «scinteia» unei vocatii."
22 septembrie 2006, Ziarul de duminică - Stelian Ţurlea
"Un instrument de lucru util atit studentului care vrea sa gaseasca o rapida prezentare a fenomenului gnostic si a istoriei studiilor despre gnosticism, cit si cercetatorului care doreste o imagine succinta, dar cuprinzatoare a activitatii lui Hans Jonas si a rolului jucat de el in istoriografia moderna a gnosticismului si in istoria ideilor in general."
16 iunie 2006, România literară - Sorin Lavric
"Cartea lui Ioan Petru Culianu, prin panorama pe care o ofera asupra gnosticismului, dovedeste ca nuantele ultrafine, polemicile in jurul unui prefix, schismele provocate de o vocala sau anatemele reciproce iscate de o prepozitie – toate acestea sint simptomele finale ale sfirsitului unei viziuni religioase. Parca iti vine sa spui ca destinul unei credinte este sa-si ingroape vitalitatea sub lespezile etimologice ale unor certuri lexicale, niste certuri la capatul carora doctrina se lamureste vag, iar credinta se chirceste de tot."

Opinia cititorilor

comments powered by Disqus