logo
TOATE
PRODUSELE
coș de cumpărături
lei
Indisponibil
Disponibilitate: Indisponibil
Anunţă-mă când este disponibil!
Suntem ONLINE! Discută cu noi aici.
Adaugă la wishlist

Studii româneşti I. Fantasmele nihilismului.• Secretul doctorului Eliade

Ioan Petru Culianu
Studiile, eseurile si articolele consacrate de Ioan Petru Culianu literaturii si culturii romane in general vor constitui materia a doua volume....
Vezi mai multe detalii
ISBN: 978-973-46-0394-7
Dimensiuni: 13x20 cm
Tip copertă: Paperback brosat

MAI MULTE DESPRE CARTE

Studiile, eseurile si articolele consacrate de Ioan Petru Culianu literaturii si culturii romane in general vor constitui materia a doua volume. Acest prim volum grupeaza in principal sase eseuri ale lui Culianu despre Eminescu, impreuna cu alte citeva „exercitii de mitanaliza” in sectiunea intii a cartii, intitulata Fantasmele nihilismului. Sectiunea a doua, Secretul doctorului Eliade, cuprinde pagini despre Mircea Eliade, in special despre creatia literara eliadiana. Studii romanesti I ofera astfel o sectiune tematica unitara din opera lui Culianu, cuprinsa cronologic intre perioada cea mai timpurie („Vasile Voiculescu, romancier al iluziei si al sperantei”, „Mit si simbol in opera lui V. Voiculescu” sint rasarite pe urmele unei lucrari din perioada studentiei bucurestene dintre 1967 si 1972) si 1989 („Arborele cunoasterii. Invitatie la lectura lui Mircea Eliade” a fost publicat in revista italiana Abstracta, in martie 1989).
Al doilea volum de Studii romanesti va fi axat indeosebi pe studii si eseuri de istoria religiilor – cu referire, bineinteles, la cultura traditionala romaneasca.

Autor: Ioan Petru Culianu
Traducător: Corina Popescu, Dan Petrescu
Data apariției: 2006
Editura: Polirom
Titlu original: Studii româneşti I. Fantasmele nihilismului.• Secretul doctorului Eliade
Pagini: 408
Limba: Română
Hârtie: 80g/m
Cuvinte cheie:
mitologie românească, mituri, folclor, iconografie, simbol, studii , eseuri, istoria religiilor, Eminescu, Vasile Voiculescu, nihilism
  • Dan Petrescu
    Traducător
    Ioan Petru Culianu Ioan Petru Culianu - Autor
    Ioan Petru Culianu (1950-1991) a fost profesor de istoria religiilor la University of Chicago. Prieten si discipol al lui Mircea Eliade. Este considerat un expert in gnosticism si magie renascentista. Cele mai cunoscute lucrari ale sale: Eros si magie in...
    AFLĂ MAI MULTE
    Vezi toate cărţile
  • Ioan Petru Culianu
    Autor
    Dan Petrescu - Traducător
    Dan Petrescu (n. 1949). Studii filologice terminate la Iasi, in 1981. Debut editorial in volumul colectiv Proze (semnat im­preuna cu Dumitru Augustin Doman si Tudor Stancu; Albatros, 1985). Alte titluri (studii, eseuri, publicistica): Tentatiile anoni­matului(Cartea Romaneasca, 1990); Ce‑ar mai fi de spus. Convorbiri libere intr‑o tara ocupata (in colaborare cu Liviu Cangeopol; Agora, Philadelphia, 1990; Minerva, 1990;...
    AFLĂ MAI MULTE
    Vezi toate cărţile

Opinii Editoriale

8 iunie 2007, România literară - Dana Pîrvan Jenaru
"Importanta acordata miturilor in abordarea critica a literaturii si necesitatea intoarcerii la experimentele pre-stiintifice sau para-stiintifice reprezinta si miza studiilor, articolelor si eseurilor de exil semnate si publicate de Ioan Petru Culianu intre anii 1967 si 1989 in diverse reviste din strainatate, texte traduse in romaneste de Corina Popescu si Dan Petrescu si reunite in volumul Studii romanesti. Autorul propune o metoda inedita de analiza a textului literar – mitanaliza – metoda inspirata, dupa propriile marturisiri, de eseul din 1943 al lui Mircea Eliade, Insula lui Euthanasius, prin care acesta a deschis o noua directie in interpretarea textelor eminesciene, abordare hermeneutica numita de Adrian Marino mitocritica. Mitanaliza propune, de fapt, abordarea fiecarei scrieri dintr-o erspectiva dubla: ca opera originala, singulara, Schopfung, dar si integrata, in mod antagonist, intr-o retea preexistenta, trans-istorica, ea fiind si Gestaltung, literatura dovedindu-se o arta de «succesiune», o «tapiserie a experientei» ce nu permite decit o dezvoltare temporala. Constiinta analogica nu beneficiaza de nici o baza documentara solida, centrul constituindu-l inefabilul desenului din covor, pe care fiecare este invitat sa-l regaseasca si sa-l priceapa. Nu e nevoie decit de memoria unui repertoriu extrem de larg de mituri si de stapinirea problemelor de ordin interpretativ!"
13 octombrie 2006, România literară - Sorin Lavric
"Senzatia pe care ti-o dau interpretarile lui Culianu e una dubla: pe de o parte, textele comentate apartin cu adevarat autorilor, dar, pe de alta parte, ceea ce reuseste sa scoata Culianu din ele depaseste cu mult intentia constienta a acelorasi autori. Explicatia ne este deja la indemina: prin ceea ce scrie, orice scriitor spune mai putin decit ar fi vrut si spuna si mult mai mult decit s-ar fi asteptat sa spuna cu adevarat. Acest «mai mult» tine tocmai de elementele mitice carora le-a dat expresie fara ca macar sa fie constient de acest lucru."
Ioan Petru Culianu în interviu cu Emanuela Guano, 12 septembrie 2006, Revista 22
"Istoria este un proces de o infinita complexitate, in care obiecte invizibile concura in a forma un intreg, un intreg total imponderabil. Aceste obiecte invizibile sint mintile umane, adevarate ecrane tridimensionale asupra carora perceptiile determina reprezentari ale lumii cauzale. Pentru a studia sisteme de idei este necesar sa conturezi liniile de demarcatie intre vizibil si invizibil, intre intern si extern, astfel, si numai astfel, s-ar putea ajunge la o intelegere a mecanismelor mintii umane."
11 ianuarie 2007, Observator cultural - Dana Pîrvan Jenaru
"Mitanaliza propune, de fapt, abordarea fiecarei scrieri dintr-o perspectiva dubla: ca opera originala, singulara, ca Schopfung, dar si integrata, in mod antagonist, intr-o retea preexistenta, trans-istorica, ea fiind si Gestaltung, literatura dovedindu-se o arta de «succesiune», o «tapiserie a experientei» ce nu permite decit o dezvoltare temporala. Constiinta analogica nu beneficiaza de nici o baza documentara solida, centrul constituindu-l inefabilul desenului din covor, pe care flecare este invitat sa-l regaseasca si sa-l priceapa. Nu e nevoie decit de memoria unui repertoriu extrem de larg de mituri si de stapinirea problemelor de ordin interpretativ!"

Opinia cititorilor

comments powered by Disqus