Literatura română în postceauşism (Vol. III) Eseistică. Piaţa ideilor politico-literare

Dan C. Mihăilescu
Colecții/Serii: Collegium
Dedicat eseului cultural si sociopolitic, volumul al III-lea din Literatura romana in postceausism cuprinde toate palierele polemicilor ideologice,...
ISBN: 978-973-46-0433-3
Dimensiuni: 13,5x20 cm

Dedicat eseului cultural si sociopolitic, volumul al III-lea din Literatura romana in postceausism cuprinde toate palierele polemicilor ideologice, miscarile de idei si atitudinile estetico-filosofice ale unui peisaj obsedat de identitatea nationala, de sincronizarea cu Occidentul, de modernizare, re-canonizare, detabuizare, revizuire, revalorizare etc. De la debutul fulminant al lui H.-R. Patapievici pina la cel mai recent eseist aparut in 2006, trecind prin campaniile pro sau anti Noica, Eliade, Cioran, prin „stigmatul romanesc” la Sorin Antohi si multi altii, prin reticentele la psihanaliza, lipsa de proiect spiritual national sau nesfirsita suita interogativa ce insoteste dilema traditionalism-modernitate, cartea are in esenta un singur, obsedant, coplesitor personaj: Romania, cu complexele ei delirante, generatoare deopotriva de extaz si exasperare, de lehamite sau nadejdi euforice.

Ideea romaneasca si modernizarea prin traditie
Reinnodind cu interbelicul
Ce ne facem cu Patapievici?
Romania: Obsesie feerica in arcanele istoriei
Incercari de psihoterapie sociala (Alina Mungiu-Pippidi)
Cartea alba a lui M. Nitescu
Fervoarea libertatii. Politica si literatura. Spectacole de idei
Vladimir Tismaneanu. Un marxist anticomunist
Data apariției: 2007
Pagini: 536
filologie, critică literară, proză românească contemporană, eseistică, memorialistică, istorie literară
  • Dan C. Mihăilescu Dan C. Mihăilescu - Autor
    Dan C. Mihăilescu (n. 1953) este este unul dintre cei mai avizati critici ai literaturii romane in postceausism. A debutat publicistic in 1984, in Romania literara. Premiul Uniunii Scriitorilor in 1982 (pentru debut) si in 1999 (pentru traducerea integrala a...

iunie 2008, Apostrof - Ştefan Borbely
"Dan C. Mihailescu parctica o critica existentiala participativa, implicata, intr-un perimetru public al libertatii dialogale a ideilor: in mod incontestabil, e cel mai bun si mai nuantat critic literar altruist pe care-l avem, un individualist superb, prodigios, spectacular, a carui calitate de exceptie este ca stie sa recunoasca existenta indivizilor superbi, prodigiosi si spectaculari din jurul sau. Nu simti in paginile sale nici invidie concurentiala, nici calcul tactic obscurizat, administrat partinic, cu priviri piezise. Critica literara e, pentru Dan C. Mihailescu, o forma spectaculara de libertate proprie, exuberanta: putini ajung, cu talent si sincer, la o asemenea performanta!"
iunie 2007, Cuvântul - Şerban Foarţă
"Cum eseistica este o specie generoasa si cameleonica, nu trebuie sa ne mire faptul ca, in aceeasi carte, putem gasi comentate scrierile de natura filosofica ale lui H.-R. Patapievici, Mircea Vulcanescu sau Mihail Sora, alaturi de «incercarile de psihoterapie sociala» ale Alinei Mungiu-Pipidi sau de «ironiile joviale» ale lui Emil Hurezeanu. Tabla de materii este, evident, foarte mare, complexitatea subiectelor asupra carora Dan C. Mihailescu isi orienteaza atentia fiind demna de o adevarata istorie a gindirii romanesti, redescoperita, pusa in circulatie sau implinita dupa ispravirea «timpului infinit al eternitatii» ceausiste. Desi eseistii comentati fac parte din generatii diferite, desi lucrarile lor nu interfereaza decit epidermic, efortul de sistematizare al lui Dan C. Mihailescu le induce acestora valente noi, transforma totul intr-un proiect unic, ca urmare fireasca a unui proces alchimic reusit."
decembrie 2007, Dilemateca - Luminiţa Corneanu
"Literatura romana in postceausism III. Eseistica. Piata ideilor politico-literare ofera o imagine coerenta a pietei ideilor de la noi din anii de dupa ’89, cu taberele ei, cu combatantii, cu conflictele, dar si cu absenta dialogului veritabil, deschis si benefic. Insa, din moment ce abia acum cultura noastra trece de la rafuiala la raftuiala, poate va veni si vremea dialogului."
Bogdan CRETU, 15 august 2007, in Adevarul literar si artistic
Bogdan CRETU, 15 august 2007, in Adevarul literar si artisticDan C. Mihailescu prefera moderatia, cauta mereu echilibrul, bunul-simt, as spune. O strategie cit se poate de corecta, mai ales cind intentionezi sa fii judecator al unor atitudini mai mereu patimase. Avem de-a face cu imaginea cea mai apropiata de realitate a eseisticii noastre postdecembriste.