Internaţionala mea. Cronica unei vieţi

Premiul "Cea mai buna cartea anului", sectiunea "Nonfictiune", Gala Bun de Tipar, Premiul revistei Observator cultural, editia 2013,...
ISBN: 978-973-46-2880-3
Dimensiuni: 16x23,5 cm
Tip copertă: Hardcover

Premiul "Cea mai buna cartea anului", sectiunea "Nonfictiune", Gala Bun de Tipar, Premiul revistei Observator cultural, editia 2013, pentru categoria „Eseu/ Memorialistica/ Publicistica”

Ion Ianosi reconstituie in Internationala mea. Cronica unei vieti o epoca zbuciumata, dar si traseul unui destin cultural mai putin obisnuit.

Titlul volumului trimite, pe linga optiunea comunista din tinerete, la apartenenta multipla a autorului (evreu maghiar, vorbitor si de germana si rusa, dar care s-a afirmat profesind si scriind in limba romana) si la sinuozitatile politicii secolului trecut. Printre numeroasele jurnale, un exercitiu de onestitate precum cel de fata, completat cu bogate amanunte istorice, clarifica o parte din necunoscutele unui timp greu incercat.

Data apariției: 2012
Pagini: 856
literatură română, memorii, autobiografie, comunism
  • Ion Ianoşi - Autor
    Ion Ianoşi a urmat scoala primara si liceul la Brasov, iar studiile universitare – la Cluj (filologie) si Leningrad (filosofie). Doctor in filosofie (1955). A predat estetica si filosofia culturii, in principal, la Facultatea de Filosofie a Universitatii Bucuresti. A condus doctorate timp de patru decenii. Domenii de interes: estetica, filosofia culturii, istoria ideilor, istoria si teoria literaturii. Axa preocuparilor: interactiunile dintre filosofie si...

nr. 34, 24 august 20, România literară - Alex Goldiş
"Ca o aparitie notabila trebuie intimpinat volumul lui Ion Ianosi, Internationala mea. Cronica unei vieti, impresionant atit ca numar de pagini (aproape 900), cit mai ales ca proiect. Zic „proiect”, pentru ca tomul iese in mod evident din sfera memorialisticii clasice prin conceptie si prin compozitie. Internationala mea ramine, de aceea, o proba convingatoare (lectie deloc programatica, intrucit lui Ion Ianosi ii repugna afirmatiile peremptorii si autoeroizarile) ca am avut intelectuali veritabili de stinga chiar sub totalitarism si ca nu toti angajatii statului comunist au muncit asiduu in favoarea aberatiilor lui. Nimic mai mult, dar nici mai putin de atit."
noiembrie 2012, Observator cultural nr. 652 - Ovidiu Simonca
"Daca am trai intr-o lume culturala normala, cartea ar fi un prilej de dezbatere aprinsa si consistenta. Din pacate, in cele mai multe cazuri, cartea este neglijata sau negata, fara a fi citita, iar autorul hulit, pentru ca a fost acolo, in sistem, fara sa se impotriveasca. Ion Ianosi isi descrie istoria vietii: n-a fost disident, erou, a cunoscut sistemul din interior, a sprijinit aparitia unor carti in vremea comunismului, a sustinut generatii intregi de studenti. Internationala mea vorbeste si despre istoria mare, de la perioada legionara, de la persecutiile si atrocitatile impotriva evreilor, pina la momentele comunismului romanesc si est-european: Planul Valev, conflictul Moscova-Pekin si pozitia Partidului Muncitoresc Roman din 1964, ascensiunea lui Ceausescu, Primavara de la Praga, anii ‘80 si perceptiile romanesti dupa ce Ronald Reagan devine presedinte (1981) si Mihail Gorbaciov prim-secretar PCUS (1985)."
noiembrie 2012, Apostrof nr. 11 - Alexandru Singer
"Intelectual cu binemeritat prestigiu cladit printr-o opera care nu are contestari si nici inconsecvente [...] Ion Ianosi da glas unei multiple experiente de viata cu modestie si bun-simt nu in beneficiul personal, nu pentru a-si cladi un monument autobiografic, ci pentru a ajuta cititorii, mai ales pe cei care nu au cunoscut timpurile prin care a trecut el, sa inteleaga si sa valorifice invatamintele pe care le-a adunat cu truda, uneori cu suferinte, alteori cu bucurii si satisfactii pe care unii nu obosesc sa le rastalmaceasca. Ion Ianosi este un fel de patriarh ecumenic care slujeste in diferite catedrale, cea a demnitatii si autonomiei spirituale, cea a marilor valori ale culturii, cea a creativitatii libere, la amvonul carora nu se pot prezenta decit cei care merita sa fie respectati pentru faptele si moralitatea lor. Numai ca, dincolo de internationalismul spiritual, noi sintem atit de insetati de revigorarea constiintei nationale incit am ajuns sa pretindem ceea ce nici cea mai cinstita autobiografie nu poate da. Savantului, omului modest si cinstit, trebuie sa-i multumim ca ne-a dat mult mai mult decit au incercat altii"
februarie 2012, Apostrof, nr. 2 - Ovidiu Pecican
"In Interationala mea. Cronica unei vieti [...], Ion Ianosi isi face autobiografia intr-o vasta evocare, dar nu pe indelete, ci cu o pana sprintena si mobila, atenta la personajele evocate, la locuri si momente istorice, la dileme si la solutii, dind, de fapt, un portret subiectiv al secolului totalitarismelor. La drept vorbind insa, autorul alcatuieste o „matriosca”, scotind mereu la iveala, una dupa alta, reproduceri din ce in ce mai mici dupa prototipul care le contine. [...] Putem califica in mai multe feluri circumstantele vietii lui Ion Ianosi, dar cartea lui este o realizare de anvergura. Ea imbogateste neasteptat literatura romana contemporana, raminind in tensiune cu exercitiile memorialistice anterioare ale lui Ianosi, depasindu-le dar si completindu-le, lasindu-le sa graviteze in jurul ei si obligind la reconsiderari importante."
7 martie 2013, Cultura, nr. 412 - George Neagoe
"Internationala mea este o carte monumentala prin taria analizelor politologice, nesuferita prin directetea tonului si cruciala intr-un moment cind inca bijbiim in prelungirile tranzitiei. Sper sa fie antisepticul asteptat de la Jurnalul fericirii (N. Steinhardt) si Inchisoarea noastra cea de toate zilele (Ion Ioanid). Fara a fi nici de stinga, nici de dreapta, ma pozitionez de partea acestui volum in care umanistul lasa in umbra orice preferinta ideologica."
5 septembrie 2012, BookMag - Costi Rogozanu
"Ianosi nu vrea sa inspire cu exemplul propriu, se prezinta tot timpul ca un surub dintr-un mecanism urias, implacabil. L-am citit tot timpul in oglinda cu memoriile lui Marino, mizantropul care loveste si mai ales se loveste cu atita cruzime. Ianosi e spectatorul total. E credibil pentru ca nu e un spectator care sa-si elogieze pasivitatea."
Ion Ianoşi
"Util imi pare sa urmaresc pe firul vremii, cu precadere, fapte, intimplari, situatii si destine. Consemnindu-le, le comentez doar rareori. Evit, pe cit pot, enunturile apodictice. Las verdictele in seama materialului probator. Orice tentativa de reconstituire mai si selecteaza, completeaza, umple golurile memoriei. Amintirile sunt personale. N-am cum sa nu fiu subiectiv. Sper totusi ca mozaicul alcatuit sa corespunda lumii pe care am cunoscut-o si din care m-am impartasit.”