logo
TOATE
PRODUSELE
coș de cumpărături
lei
În stoc
PREȚ: 26,83 lei
-7%28,85 lei
Disponibilitate: În stoc
Retur posibil: 365 zile
Data estimată de livrare: 14.12.2016
Comandă prin telefon sau email:
0740.317.617 carte@cartepedia.ro
Suntem ONLINE! Discută cu noi aici.
Adaugă la wishlist

Originalul Laurei

Vladimir Nabokov
În stoc
PREȚ: 26,83 lei
-7%28,85 lei
Disponibilitate: În stoc
Retur posibil: 365 zile
Data estimată de livrare: 14.12.2016
Comandă prin telefon sau email:
0740.317.617 carte@cartepedia.ro
Suntem ONLINE! Discută cu noi aici.
Adaugă la wishlist
Colecții/Serii: Biblioteca Polirom
„Originalul Laurei – evenimentul literar al anului 2009.” (BBC)  Ultimul roman – inedit – al lui Vladimir...
Vezi mai multe detalii
ISBN: 978-973-46-1719-7
Dimensiuni: 13x20 cm
Tip copertă: Hardcover

MAI MULTE DESPRE CARTE

Originalul Laurei – evenimentul literar al anului 2009.” (BBC) 

Ultimul roman – inedit – al lui Vladimir Nabokov, a carui publicare, aminata mai mult de douazeci de ani, a stirnit controverse aprinse pe scena literara internationala.

Schita a unui roman despre „murit” si autoanihilare, cartea consta de fapt intr-o colectie alcatuita din 138 de fise de lucru scrise de mina si dispuse pe cite o pagina separata, impreuna cu traducerea in limba romana, reproducind in acest fel manuscrisul original al lui Nabokov.

Tema aparte a acestui „roman in fragmente”, scris in ultimele luni de viata pe patul de spital din Lausanne, o constituie asa-numitele exercitii de murit, de autoextinctie treptata prin care cinicul si obezul doctor Philip Wild isi vindeca disperarea unei iubiri esuate.

Cartea este insotita de o prefata semnata de Dmitri Nabokov, in care acesta justifica decizia controversata de a face public ultimul manuscris al tatalui sau, impotriva instructiunilor ferme ale acestuia de a arde textul in cazul in care nu va trai suficient pentru a-l duce la bun sfirsit.

Manuscrisul ar fi trebuit distrus de catre sotia scriitorului, Vera, potrivit ultimei dorinte a lui Nabokov, care a murit in 1977.

In 1991, Dmitri Nabokov, fiul scriitorului, preia prin testament de la mama sa imputernicirea de a distruge manuscrisul Originalul Laurei.

Opt ani mai tirziu, Dmitri Nabokov face prima declaratie publica referitoare la manuscris, prin care lasa sa se inteleaga ca este dispus sa-l doneze  unei universitati.

In 2005, Dimitri declara ca este pregatit sa arda manuscrisul; articolele publicate de Ron Rosenbaum in acelasi an in New York Observer si reactiile cititorilor il conving sa renunte, temporar, la decizia de a distruge manuscrisul.

În 2008, intr-o discutie telefonica si un schimb de e-mailuri de la inceputul lunii ianuarie, Dmitri Nabokov ii da de inteles criticului Ron Rosenbaum ca este gata sa distruga manuscrisul si sa respecte astfel dorinta tatalui sau.

Dupa doar patru luni, Dmitri a stupefiat si bucurat, in acelasi timp, lumea literara declarind pentru Der Spiegel ca a luat decizia de a nu arde manuscrisul, ci de a-l publica. 

Autor: Vladimir Nabokov
Traducător: Veronica D. Niculescu
Prefaţator: Dmitri Nabokov
Data apariției: 2010
Editura: Polirom
Titlu original: The Original of Laura
Pagini: 272
Limba: Română
Hârtie: 120g/m
Cuvinte cheie:
literatură americană, moarte, introspecție, colecţie, exerciţii de murit, autoextincţie, iubire, eşec,manuscris
  • Veronica D. Niculescu
    Traducător
    Vladimir Nabokov Vladimir Nabokov - Autor
    Vladimir Vladimirovici Nabokov s‑a nascut pe 23 aprilie 1899, la Sankt Petersburg, intr‑o familie foarte cultivata, astfel incit stapinea impecabil franceza si engleza inca din copilarie. In 1919, Nabokovii sint nevoiti sa emigreze, iar in 1922 tatal scriitorului...
    AFLĂ MAI MULTE
    Vezi toate cărţile
  • Vladimir Nabokov
    Autor
    Veronica D. Niculescu Veronica D. Niculescu - Traducător
    Veronica D. Niculescu este scriitor și traducător. A publicat volumele de proză scurtă Adeb (Limes, 2004, Premiul pentru Debut al USR Sibiu), Orchestra portocalie (Cartea Românească, 2008) și Roșu, roșu, catifea (Casa de Pariuri Literare, 2012,...
    AFLĂ MAI MULTE
    Vezi toate cărţile

Opinii Editoriale

septembrie 2010, Dilemateca - Ştefania Mihalache
"Din perspectiva unei teorii a lecturii, romanul neterminat al lui Nabokov capata o admirabila anvergura estetica: este un roman despre abordarea frontala a mortii, dar unul care contine in sine goluri, intreruperi, pauze. Este un roman care, inevitabil, isi contine moartea sau inexistenta, o scriere careia ii sta bine sa fie neterminata, avind prin aceasta ceva de demonstrat. Golurile din moartea lui Wild o fac sa se insinueze mai concret, iar daca cititorul umple prin lectura sa pauzele unei scrieri completind cartea, lectura pauzelor din cartea lui Nabokov este un pariu cu atit mai intens." La aceasta experienta radicala de lectura se adauga si emotia confruntarii cu manuscrisul fotografiat: caligrafia autorului, semnele fizice ale ezitarilor scrisului – cu taieturile, mizgalelile, stersaturile, revenirile inevitabile – sint nu doar simple curiozitati filologice, ci si marturii aproape palpabile ale umanului, note ale fragilitat ii care se armonizeaza foarte bine cu continutul devastator, desi sec ca stil, al pasajelor intrerupte sau inlantuite.
nr. 19-25 iunie 2010, Suplimentul de cultură - Emil Brumaru
"Eu as recomanda cartea asta ca un fel de introducere in Nabokov, desi e ultima la care a mai apucat sa lucreze. In Originalul Laurei, se simte mirosul transpiratiei, se aud nesiguranta frazei, tatonarea cuvintelor, apasarea pe clape pentru gasirea tonului, unele stridente de o brutalitate delicioasa..."
Veronica D. NICULESCU, nr. 19-25 iunie 2010, in Suplimentul de cultura
Veronica D. NICULESCU, nr. 19-25 iunie 2010, in Suplimentul de culturaCartea tulbura profund si cheama mai departe. Sau, in acest caz, si mai in urma. Senzualitatea, multa, e in descrieri, in oglinzi. Cite n-ar mai fi de spus despre carnea frazelor, despre pisicul cu lesa lunga, despre saltul din leaganul din copac si despre da-mi voie sa-ti arat minunata ta moarte.
iulie 2010, Corso - Alina Purcaru
"Fac parte dintre cititorii care, la fel ca adevaratii suporteri ai echipelor de fotbal, isi iubesc autorii-fetis chiar cind restul lumii ii bombane pentru imperfectiuni. Originalul Laurei a aprins zinzanii intre fanatici ai cititului si inainte si dupa publicare. Nu pot sa spun decit ca ma bucur ca acest text nu a fost distrus, cum ar fi vrut autorul, si ca in ochii mei operele complete Nabokov nu vor saraci un milimetru din cauza acestei carti-santier. Una cum e Originalul Laurei te invata sa te apropii pe alte cai de autorii lor, iar genul asta de experienta iti modifica si modul in care te intorci si le citesti capodoperele."
Veronica D. Niculescu, în dialog cu Mihail Vakuovski, 8 iulie 2010, Observator cultural - Veronica D. Niculescu
"Cartea, de fapt, este un document. Cartile acestea neterminate si, in general, insemnarile unui autor, rupte din trecutul, din carnea, din fiinta unui scriitor, sint foarte importante si trebuie luate ca atare, ca documente. Trebuie sa le fim recunoscatori celor care ni le aduc – si ma refer, in cazul acesta, la rude –, dupa zeci de ani in care au stat ferite de orice ochi. Dar tot se vor gasi destui sa acuze, sa atace, sa presupuna, sa aduca in discutie chiar si chestiuni ridicole, precum imbogatirea... E dreptul fiecaruia. Cind se va stinge acest foc de paie, voi astepta cu interes o interpretare a textului in sine, a firelor de poveste care pe mine m-au cucerit, chiar asa, nefinisate (si chiar de aceea mai greu de tradus) si intretesute cu insemnari ale «proiectantului» aflat la masa de lucru (si tocmai de aceea mai interesante). Am spus si o repet: o carte neterminata iti poate spune mai multe despre un autor decit o carte terminata."
Vladimir Nabokov
"Prada delirului, citeam cu voce tare fragmente din roman unui public oniric adunat intr-o gradina inconjurata de ziduri. Publicul acesta era alcatuit din pauni, porumbei, parintii mei de multa vreme raposati, doi chiparosi, citeva asistente medicale tinerele si un medic atit de batrin, incit era aproape invizibil. Poate din cauza poticnelilor si acceselor mele de tuse, povestea bietei Laura s-a bucurat de mai putin succes in rindul ascultatorilor decit nadajduiesc sa aiba pe linga recenzentii inzestrati cu inteligenta atunci cind va fi publicata asa cum se cuvine.” 
Dmitri Nabokov
"Lucra la un roman pe care il incepuse in 1975 – acelasi an crucial: o capodopera embrionara, ale carei nuclee de geniu incepeau sa se transforme in pupe ici si colo, pe omniprezentele sale fise. Dadea foarte rar detalii despre ceea ce scria, insa, probabil fiindca simtea ca prilejurile de a le dezvalui erau numarate, a inceput sa ne povesteasca anumite amanunte mamei mele si mie. Suetele noastre de dupa cina au devenit tot mai scurte si mai sporadice, iar el se retragea indata in camera lui, ca si cind s-ar fi grabit sa-si termine opera.“ 

Opinia cititorilor

comments powered by Disqus