Opere IV. Cum e. Mercier şi Camier
de Samuel Beckett
Titlu apărut în colecția Biblioteca Polirom la Polirom
Descriere produs
Samuel Beckett este laureatul Premiului Nobel pentru Literatură pe anul 1969, unul dintre cei mai profunzi și originali scriitori ai secolului XX.
Cel de-al patrulea volum din Seria de autor „Samuel Beckett” reunește romanele Cum e (1961) și Mercier și Camier (1970), considerate două dintre cele mai subtile experimente stilistice beckettiene. Avînd în centru cupluri de personaje complementare care le prefigurează pe acelea din piesele sale de teatru și folosind procedee specifice dramaturgiei, fiecare dintre cele două române explorează o dimensiune distinctă a voiajului: timpul sau spațiul. Dacă în Cum e naratorul, care se tiraste prin noroi spre dublul sau existential, acordă o importantă esențială timpului, trezindu-ne conștiință nemărginirii, eternității și inexorabilitatii sale, în Mercier și Camier cele două personaje cutreieră un loc fără identitate, un spațiu labirintic, pluvios și înșelător, în căutarea unui „altundeva“ care se destramă de îndată ce este atins. Proză fragmentată și limbajul minimalist al celor două române anunță deja marile căpodopere teatrale beckettiene.
Zile birmaneze (Top 10+) (2023) ,
Paradisurile artificiale (2018) ,
Vieți imaginare (2021) ,
Inimă de câine (2022) ,
Suspendarea pedepsei (2015) ,
Flori de ruină (2015) ,
Ș.A.M.D., Ș.A.M.D... (2022) ,
Paradisurile artificiale (2018) ,
Poeme franceze (2022) ,
Detalii produs
Cărți Ficțiune >> Cărți Contemporane
Cărți Ficțiune >> Cărți Universale
Cărți premiate
Speciale >> Premiul Nobel
Opinii editoriale
"Straniul roman Cum e constituie una dintre cele mai puternice dovezi pentru capacitatea lui Beckett de a inova fictiunea, de a desfiinta orice reguli si conventii ale prozei, impingindu-si cititorii dincolo de limite. Limite ale timpului, ale spatiului, ale imaginatiei, ale gramaticii, ale topicii, ale (non)sensului...
Ceea ce socheaza in primul rind este felul in care cuvintele se prind unele de altele, alcatuind un asa-zis limbaj care face din acest roman poate cea mai dificila opera beckettiana, culme a conciziei si a incifrarii metaforice. Beckett scrie aici intr-o limba nemaiauzita, nemaivorbita (...)"
"Confuzia nu este inventia mea. Nu putem asculta mai mult de cinci minute o conversatie fara sa devenim constienti de confuzie. Exista peste tot in jurul nostru si singura noastra sansa acum este s-o acceptam. Singura sansa la reinnoire este sa des-chidem ochii si sa vedem haosul. Nu e un haos pe care sa-l poti intelege.”
Samuel Beckett
"Beckett a devenit, de fapt, mut, adincit in meditatie, progresind de la frazele englezesti, splendid construite, la cele frantuzesti tot mai succinte, pina la proza lipsita de sintaxa si punctuatie din Cum e si, in ultima instanta, la eliminarea cuvintelor, la pantomime. S-ar putea extrapola un parcurs teoretic al lui Beckett: limbajul, la urma urmei, este tacere la fel de mult ca si sunet, iar pantomima nu-i nimic altceva decit comunicare… doar ca prin limbajul actiunii. Dar limbajul actiunii isi trage expresivitatea din repaus ca si din miscare. Pentru Beckett, sa inceteze cu totul sa creeze ar fi ceva cit se poate de plin de sens: incununarea operei sale, ultimul sau cuvint.”
John Barth"Desi impregnat de futilitatea si perspectiva sumbra tipic beckettiene, Mercier si Camier are intr-adevar un aer de sarba-toare; un sentiment de cosmar tocmai risipit pluteste deasupra orasului, iar eroii sai, in ratacirea lor fara tinta, par sa exploreze sovaitor o noua libertate, asa cum autorul exploreaza un nou limbaj.”
John Updike