Descriere produs
După ce-și ucide fratele într-un moment de frustrare, Cain ajunge la o înțelegere cu Dumnezeu și scapă cu viață, condamnat la veșnica pribegie, cu un sac de merinde și având drept tovarăș un măgar. Cutreierând lumea și timpurile, călătorul fără vârsta perturbă poveștile unei întregi distribuții de personaje familiare – Noe, Moise, Isaac –, schimbând pentru totdeauna cursul legendelor în drumul său pe tarâmul biblic. Cu caracterul său nevolnic și cu desăvârșire uman, Cain se străduiește să înțeleagă ideea credinței, socotelile și faptele unui Dumnezeu de nepatruns.
Toate numele (Top 10+) (2013) ,
Evanghelia după Isus Cristos (2013) ,
Eseu despre orbire (2023) ,
Intermitenţele morţii (2013) ,
Lucarna (2022) ,
Peştera (Top 10+) (2014) ,
Eseu despre luciditate (2023) ,
Pluta de piatră (Top 10+) (2015) ,
Ridicat de la pământ (2016) ,
Omul duplicat (2016) ,
Detalii produs
Cărți Ficțiune >> Cărți Contemporane
Cărți Ficțiune >> Cărți Universale
Cărți premiate
Speciale >> Premiul Nobel
Din blogul Cartepedia
,,Despre meșteșugul lui Saramago am vorbit și cu altă ocazie. Însă una e să aduci moartea la viață și cu totul altceva să elimini profeticul din cartea de căpătâi a unei religii și să lași satira și int......“
citește mai multOpinii editoriale
"Cain, ultimul roman scris de Saramago, este o opera stralucitoare, care isi provoaca cititorul la fiecare pagina parcursa, atit prin viziune, cit si prin stil. Saramago recreeaza miturile biblice, reinviind una dintre cele mai controversate figuri ale Vechiului Testament: Cain, personaj ce repune in discutie, dintr-o perspectiva sceptic-ireverentioasa, relatia nicicind lamurita dintre umanitate si divinitate. (...) Cu o ironie devastatoare, construita inteligent, cu un umor usor cinic si cu o dispozitie ludica magistrala, autorul portughez deconstruieste, pe un ton dezinhibat, numeroase sabloane biblice, pastrind in acelasi timp, fundamentul.
Cain ramine o proza fastuoasa, o dovada in plus a geniului lui Jose Saramago care se pricepe de minune sa reinvie culori incremenite in pete. Desi balanta inclina catre umanitate, autoironia hitra a naratorului are drept urmare asumarea relativitatii, a imposibilitatii de a face definitiv lumina „din motive pe care nu ne sta in putere sa le elucidam noi, simpli repovestitori de istorii stravechi ce sintem, trecind continuu de la cea mai ingenua candoare la cel mai hotarit scepticism”.
"(…) Cain este un existentialist de moda veche si cauta sensul existentei sale in lume, desi pribegit de Dumnezeu si pus, din nu se stie ce motive, sa participe la toate aceste evenimente strasnice din istoria de demult a umanitatii, fie ea fantasmagorica dupa cum insinueaza uneori ironic naratorul lui Saramago.
Cain este in definitiv Omul, eliberat de masca unei false religiozitati, a pietatii inutile in fata unui Dumnezeu abominabil pentru ca, nu-i asa „istoria oamenilor e istoria neintelegerilor lor cu dumnezeu, nici el nu ne intelege pe noi, nici noi nu il intelegem pe el”."
"Acest scurt, amuzant, inventiv si iconoclast excurs biblic semnat Jose Saramago. Lectura placuta si nu uitati sa va rugati domnului pentru sufletul scriitorului."
26 mai 2012, Suplimentul de cultură, nr. 357 - Florin Irimia"Sa pui intrebari si sa indrepti atentia asupra incongruentelor de care mustesc textele sacre nu prea sint demersuri compatibile cu un bun credincios. Dar ce noroc ca un scriitor nu trebuie sa respecte astfel de norme! (...) Am descoperit cu bucurie ca ultimul roman al lui Saramago, Cain, chiar asta face: se joaca, ireverentios, cu personaje bine-cunoscute din Biblie si demonteaza toate conventiile, deschizind calea pentru numeroase intrebari referitoare la raportul omului cu divinitatea, așa cum a facut cu foarte controversata Evanghelia dupa Isus Cristos."
25 iunie 2012, bookaholic.ro - Silvia Dumitrache"Pentru iubitorii de literatura, Cain este un testament artistic, prin care Jose Saramago indeamna la compasiune si autocunoastere. Scriind romanul Cain, Saramago a reinviat spiritul povestitorului frenetic, hotarit sa nu-si tina in friu ritmul alert de amorul conventiilor narative rigide. Frazele navalesc unele peste altele, iar dialogurile parca nu mai au rabdare si lasa replicile sa-si faca de cap, neanuntind unde incepe destainuirea unui personaj si unde se termina povestirea altuia. Talentul prin care Jose Saramago asterne culori noi peste scenele biblice iti aminteste de romanul Baietii de pe strada noastra, scris de un alt laureat al Premiului Nobel pentru literatura, Naghib Mahfuz."
22 august 2012, BookMag.ro"Saramago construieste o fictiune menita a aborda marea tema a intregii sale opere, si anume conditia umana si a oferi nu raspunsuri, ci noi pretexte pentru o profunda meditatie asupra acesteia, dar si asupra marilor dileme cu care omul a fost silit sa se confrunte dintotdeauna.
Cititorul trebuie, prin urmare, sa-si asume rolul de spectator al acestei dispute, insa sa se si angajeze activ in decodificarea sensurilor unui text polemic si critic, parodic si serios deopotriva, sceptic si plin de seriozitate, dar afirmind, privit in ansamblu, capacitatea de a rezista a fiintei umane, de a se ridica deasupra dificultatilor si de a da un sens nou destinului propriu."
"Dar laureatii (Nobel) ai ultimului deceniu si jumatate acapareaza atentia prin carti singulare: … Cain de Jose Saramago (traducere din portugheza de Simina Popa) rescriere in cheie ironica mitul damnarii."
21 decembrie 2012, România literară nr. 52 - Elisabeta Lasconi"La fel ca Faulkner, Saramago este un scriitor atit de increzator in resursele si finalitatea operei sale, incit poate aduce la viata orice improbabilitate.”
John Updike
"Jose Saramago va ramine unul dintre marii clasici occidentali... In toate meditatiile sale incintatoare despre tristetile vietii noastre exista mereu un spirit jovial ce ne invata arta de-a merge cumva mai departe, caci opera sa este in sine o extensie a vietii.”
Harold Bloom
"Ca si in romanul sau Evanghelia dupa Isus Cristos, Saramago recreeaza in Cain povesti cunoscute de toata lumea, dar o face tot timpul atent la puterea lor si la puterea misterioasa a povestitului. Departe de a le rastalmaci ori de a le trunchia, le schimba la nesfirsit perspectiva, ca in lumina iluzorie si tot timpul schimbatoare a unei prisme.”
The New York Times