Colecții/Serii: Collegium
Postfata de Valeriu Cristea Editia a IV-a revazuta si adaugita Dimineata poetilor este o incercare de a-i readuce in atentia publicului pe poetii...
ISBN: 978-973-46-1072-3
Dimensiuni: 13,5x20 cm

Postfata de Valeriu Cristea
Editia a IV-a revazuta si adaugita

Dimineata poetilor este o incercare de a-i readuce in atentia publicului pe poetii care au marcat inceputul poeziei romane moderne si, in acelasi timp, de a le reda statutul lor de intemeietori ai acestui gen. Desi pline de sincronism, clisee, modele preluate din afara, repetitii, stihurile naive ale celor 11 (fratii Vacaresti, Conachi, Bolintineanu, Asachi, Heliade, Carlova, Alexandrescu, Alecsandri) au un farmec aparte, pe care doar cu aceasta ocazie, prilejuita de Eugen Simion, cititorii il descopera. Editia a IV-a este imbogatita cu doua capitole noi, in care sint amintiti si poetii minori de la 1850.

Autor: Eugen Simion
Postfaţator: Valeriu Cristea
Data apariției: 2008
Pagini: 360
filologie, critică literară, poezie română, Văcărescu, Conachi, Bolintineanu, Asachi, Heliade, Cârlova, Alexandrescu, Alecsandri, istoria literaturi române
  • Valeriu Cristea
    Postfaţator
    Eugen Simion - Autor
    Acad. Eugen Simion este directorul Institutului de Teorie Literară şi Folclor "George Călinescu" al Academiei Române
  • Eugen Simion
    Valeriu Cristea - Postfaţator
    Valeriu Cristea (1937-1999) a fost unul dintre cei mai importanti critici literari romani postbelici, dedicat deopotriva literaturii autohtone si operei unor mari scriitori straini. Debuteaza in 1962 cu o cronica publicata in Gazeta literara. Atractia sa pentru opera lui Dostoievski si-a spus cuvintul inca de la inceputuri, a doua sa carte, publicata in 1971, purtind titlul Tinarul Dostoievski. I-au urmat: Pe urmele lui Don Quijote (1974), Introducere in opera lui...

12 august 2008, Bucureştiul Cultural - Daniel Cristea-Enache
"O linie de evolutie remarcabil trasata intr-o carte a criticului “amorezat” de obiectul sau de studiu, intr-un discurs inventiv si atit de personal, deopotriva indragostit si seducator."
10 martie 2009, Bucureştiul Cultural - Paul Cernat
"Recitind Dimineata poetilor, simti nevoia de a glosa la nesfirsit. Criticul „ii imbraca cu aur“ pe intemeietori (cum frumos spune Valeriu Cristea in articolul reluat ca postfata) dovedind ca „poate scrie un discurs modern (modern si stralucitor)“ pe marginea unor scrieri „invechite si obosite de interpretarea didactica“. Pariul a fost cistigat. Cartea a ramas, ramine cea mai valoroasa si mai inspirata abordare a poeziei noastre preeminesciene, superba ars amandi critica..."
Eugen Simion
„Nu ascund faptul ca acest eseu este si rezultatul unui pariu cu mine insumi. Am citit de mai multe ori pe Conachi, Bolintineanu, Alecsandri... dar aproape totdeauna sub presiunea unei circumstante. Ca elev, am invatat pe dinafara testamentul lui Ienachita si am prins, mai ales, latura comica din Jalobele lui Conachi. Am recitat, ca atitia altii, Penes Curcanul la serbarile scolare, iar mai tirziu, cind spiritul meu a devenit mai exigent, aceste modele – deteriorate, printr-o lauda perpetua si nediferentiata, de scoala – nu mi-au mai spus mare lucru. Am simtit, acum, nevoia sa ma intorc cu alta stare de spirit si cu alte instrumente de analiza la acesti poeti care, intr-o superba dimineata a imaginatiei lor, au intemeiat poezia romana moderna.”
Valeriu Cristea
"O carte (atribute rare in critica!) luminoasa, calda, solara, am spune «sudica», scrisa cu placere, cu pofta – fara indoiala una dintre cele mai frumoase carti aparute la noi de la Istoria literaturii romane a lui G. Calinescu.”