-7%28,85 lei
Colecții/Serii: Collegium
Lucrarea constituie o explorare monografica a interpretarii, ca demers corectiv, explorator, mediator, explicativ si critic. O bogata bibliografie,...
ISBN: 973-46-0281-0
EAN-16: 973460281
Dimensiuni: 13,5x20 cm

Lucrarea constituie o explorare monografica a interpretarii, ca demers corectiv, explorator, mediator, explicativ si critic. O bogata bibliografie, deschisa deopotriva spre hermeneutica filosofica (Heidegger si Gadamer) si spre stiintele umane (Weber, Habermas, Apel, etc.), e sistematizata de autor intr-o constructie originala, care-si propune sa ofere o reprezentare cuprinzatoare, veridica si operationala a multiplelor aspecte ale interpretarii, ca interfata a gindirii. Ea incearca sa raspunda intrebarilor, pe cit de stringente, pe atit de anevoioase: ce este interpretarea, cum functioneaza, care-i sint limitele, daca si in ce masura poate ajunge la rezultate valide? Una dintre trasaturile distinctive ale cartii e ca interpretarea e vazuta ca un exercitiu rational, avind insa adesea o origine irationala si, in orice caz, fiind conditionata, in mare masura, de pasiuni, credinte, ambitii, frustrari, dorinta de putere etc.

Premiul pentru Critica, Istorie literara si Eseu pe 2006 al revistei Cuvintul. Premiul pentru cea mai buna carte de critica, eseu, teorie literara pe 2006, acordat de revista Observator cultural

Preliminarii ale interpretarii
Controversa fara de sfirsit intre rational si irational
Genurile interpretarii
Fundamentul prereflexiv (background)
Oral si scriptic
Functionarea interpretarii
Strategii interpretative
Data apariției: 2006
Pagini: 600
filologie, monografia interpretării, hermeneutică filosofică, aspectele interpretării, strategii interpretative
  • Paul Cornea - Autor
    Paul Cornea (n. 1924), doctor in filologie, fost cercetator la Institutul de Istorie si Teorie literara „George Calinescu”, secretar de stat in Ministerul Educatiei Nationale dupa 1990. Decan al Facultatii de Litere, Universitatea Bucuresti, intre 1990 si 1993, este si in prezent profesor asociat la aceeasi facultate. Unul dintre cei mai importanti interpreti ai fenomenului literar, autorul a numeroase lucrari in domenii precum teoria si istoria...

noiembrie 2007, Tomis - Dan Gulea
"Interpretare si rationalitate este o carte importanta pentru filosofia limbajului asa cum nu a fost alta scrisa pina acum la noi: ea propune taxonomii, tipologii si ierarhizari ale genului interpretarii, ale criticii literare, adevarate structuri deschise, autorul multumindu-se sa indice cadrele mari de desfasurare a datelor."
decembrie 2006, Dilemateca - Sanda Cordoş
"Sint decenii de cind, «in lumea noastra sublunara» (cu o expresie favorita a autorului), n-a mai aparut o carte de anvergura teoretica si deschiderea umanista a acesteia. Desi, desigur, pot fi stabilite mai multe afinitati, cred ca, prin acuitatea atentiei, prin disponibilitatea intelectuala, creativitatea ideatica si capacitatea de sinteza, prin eleganta expresiei, ca si prin increderea nelinistita in ratiune, Paul Cornea se apropie cel mai mult, in arealul gindirii romanesti, de Tudor Vianu. Interpretare si rationalitate poate fi considerat un tratat de filosofia culturii, daca nu preferam o expresie a actualitatii, aceea de arheologia cunoasterii. O lucrare rara, de referinta in cultura romana."
5 decembrie 2006, revista 22 - Alexandru Călinescu
"Intr-o perioada in care sint in voga studiile «culturale» si «de gen», cartea lui Paul Cornea ne (re)aduce intr-o zona unde functioneaza alte repere si alt sistem de valori. Coerenta demersului sau este obtinuta si datorita priceperii cu care leaga preistoria si istoria hermeneuticii de dilemele reflectiei teoretice modeme. Interpretare si rationalitate e o carte cu bataie lunga, o sinteza exemplara, un ghid sigur si care se impune ca o referinta de neocolit. Cartea merita salutata asa cum trebuie: drept un eveniment."
14 septembrie 2006, Cultura - Alex Goldiş
"Sensul cartii e evident polemic, el merge «in contra» directiei majore a hermeneuticii occidentale, care se naste din renuntarea la criteriul rationalitatii. Daca ar fi sa-l introducem, asadar, pe Paul Cornea in tipologia lui Ricoeur (pe care el insusi o citeaza de citeva ori), demersul autorului roman s-ar situa, mai degraba, in tabara misticilor, care pun accentul pe restaurarea sensului si a simbolului, decit in aceea a «scepticilor». Intrebarea de la care porneste studiul autorului roman e pe cit de simpla, pe atit de grava: cum mai putem reabilita rationalitatea in contextul in care diferitele interpretari «deformeaza» constant fetele realitatii? Disjunctiei tot mai accentuate intre rationalitate si interpretare, autorul ii contrapune, in acest volum, un mariaj fericit. «Si»-ul care le desparte pe cele doua, stim acum, e un «si» sintetic."
14 octombrie 2006, Suplimentul de cultură - Costi Rogozanu
"Am intilnit in Interpretare si rationalitate rabdarea demonstratiei unui Rorty, dar si intransigenta critica a unui Popper (nu vorbim aici de ideologii, ci de retorici). Am intilnit de asemenea autori contaminanti prin delirul lor fermecator, precum Foucault sau Derrida, foarte bine struniti, plimbindu-se linistiti ca niste pesti colorati intr-un acvariu perfect luminat. Acesta este spectacolul ratiunii si al stiintei in lumea umanioarelor: posibilitatea de a tine in friu cele mai stranii rabufniri de irationalitate cu un discurs «intelegator» – a se intelege «deschis», «precaut», «atent», «iscoditor»."
11 ianuarie 2007, Observator cultural - Paul Cernat
"La critica/teorie/istorie literara – un titlu de virf dupa care trebuie lasate citeva locuri libere: Interpretare si rationalitate a profesorului Paul Cornea, fara indoiala cartea anului editorial 2006 si, totodata, una dintre cele mai importante sinteze hermeneutice ale culturii romane."