-7%48,12 lei
ISBN: 978-973-23-2911-5
Dimensiuni: 15,5x23,5 cm

Pagini: 600
literatură română, critică literară, filologie, publicistică
  • Nicolae Manolescu - Autor
    Critic si istoric literar, s-a nascut la 27 noiembrie 1939, in Ramnicu Valcea. A absolvit Facultatea de Litere a Universitatii din Bucuresti in 1962. Si-a luat doctoratul in litere cu o teza despre Titu Maiorescu. In prezent este profesor universitar doctor la Facultatea de Litere a Universitatii din Bucuresti si director al hebdomadarului "Romania literara". A tinut cronica literara a revistei "Contemporanul" (1962-1972) si a revistei "Romania literara"...

14 mai 2011, Suplimentul de cultură, nr. 314 - Oltiţa Cîntec
"Scrisul bogat in semnificatii este propriu intregii opere literare a lui Bartolomeu Anania. Piesele sale au un aer ceremonial, sacru, o teatralitate amprentata de teatralitatea specifica liturgicului si cadrelor acestuia. Structural, textele sale pentru teatru sint deliberat indatorate standardelor de tip clasic, principala sursa inspiratoare fiind mitologia autohtona si pildele biblice. Orinduite pe acte-tablouri, sint desfasurari ample, fidele surselor, dar nu simplu ilustrative. (...) Teme estetice fundamentale, precum raporturile dintre autor si opera, produs artistic si realitate reflectata, patima creatiei, imperativul sacrificiului sint tratate dramaturgic in registru tragic."
Adriana Bittel
"Temele sint un gen aparte, relaxat si cu o componenta subiectiva predominanta. Caci lecturile sint, pentru criticul numarul unu al literaturii noastre contemporane, si un prilej de a regasi clipele de intensa traire din copilarie si adolescenta, de a intra in dialog de idei cu mari autori ai literaturii universale, de a-si dubla meditatiile prilejuite de carti cu momente ale propriei existente. Calatorind prin lumea livresca, el confrunta mereu adevarurile literaturii cu acelea ale vietii, te face partas la bucuria descoperirilor (si de sine) mediate de carti, iti stirneste pofta de a citi sau reciti altfel opere fundamentale. ”
Andrei Terian
"Temele lui Nicolae Manolescu au in comun credinta in complexitatea literaturii, conceptia ca textul semnifica intotdeauna mai mult decit spune. Indiferent de unghiul de abordare, criticul gaseste de fiecare data o cale de acces catre desenul din covorul operei. De altfel, imaginea amintita nu este doar un obiect privilegiat de reflectie, ci insasi metafora criticii manolesciene. In fond, cititorul Temelor e cel mai important personaj al acestor eseuri: singele care ii iriga venele nu e altceva decit cerneala care curge din condeiul criticului.”
Nicolae Manolescu
„Imi ramine sa explic alcatuirea culegerii de fata, prima care cuprinde toate Temele. Poate ar fi mai exact sa spun ca ea cuprinde numai teme. Un cititor atent va remarca cu siguranta, comparind sumarele volulimelor succesive dintre 1971 si 1988, ca nu toate textele din acestea se regasesc in volumul de azi. Motivul este ca nu toate textele din seria editoriala apartin de ceea ce am considerat a fi teme. Unele texte au aparut chiar mai inainte de a ma fi fixat asupra naturii publicisticii cu pricina. Altele au fost cuprinse in volume din serie din diferite motive de circumstanta sau au devenit apoi capitole din monografii si studii mai mult sau mai putin academice aflate in lucru.In fine, destule erau proze curate, pe care nu le-am publicat separat, fiindca nu ma socoteam prozator.”