-7%38,48 lei
Un fascinant portret literar, psihologic si moral al lui William Faulkner  Mircea Mihaies identifica mecanismele literare prin care Faulkner,...
ISBN: 978-973-46-2882-7
Dimensiuni: 15x23,5 cm
Tip copertă: Hardcover

Un fascinant portret literar, psihologic si moral al lui William Faulkner

Mircea Mihaies identifica mecanismele literare prin care Faulkner, un autor devenit exponent al unui loc si al unei culturi anume, nostalgic dupa acea lume pierduta, neacomodat la valorile civilizatiei moderne, a reusit sa fie, vreme de citeva decenii, una dintre efigiile prozei moderniste si un stilist de o incontestabila originalitate. Studiul sau incearca sa determine complicata relatie a lui Faulkner cu modernitatea, avind in vedere faptul ca personajele sale sint indivizi din lumea rurala, cu un limbaj si un comportament caracteristice mediului respectiv, pe cind modernitatea e aproape prin excelenta nascuta din nevoile de exprimare ale civilizatiei urbane. Aceasta inadecvare structurala este doar una dintre enigmele scrisului faulknerian. Incepind prin a ne spune o poveste, Faulkner „ajunge sa ne confrunte cu un tratat despre insusirile – despre cedarile, caderile, esecurile si prabusirile lamentabile – ale fiintei umane”.

Premiul pentru „Critica, eseu si istorie literara” al Uniunii Scriitorilor din Romania, pentru anul editorial 2012. Nominalizare la Premiul „Cartea anului 2012”, acordat de revista Romania literara, cu sprijinul Fundatiei Anonimul

Data apariției: 2012
Pagini: 520
studiu literar, portert, biografie, eseu, william faulkner, yoknapatawpha, modernitate
  • Mircea Mihăieş Mircea Mihăieş - Autor
    Mircea Mihăieş (n. 1 ianuarie 1954) este profesor de studii americane şi britanice la Universitatea de Vest din Timişoara, redactor-şef al revistei Orizont şi viceşpreşedinte al Institutului Cultural Român. Volume publicate: De veghe în...

ianuarie 2013, Ramuri, nr. 1 - Gabriel Coşoveanu
"Un demers critic de extensia unui tratat, deopotriva doct si empatizant, ne ofera Mircea Mihaies in Ce ramine. William Faulkner si misterele tinutului Yoknapatawpha […], model de travaliu animat de o metoda care tinde sa intre in penumbra, desi e legata intim de literatura. Excavind biografemele relevante, din care gloria, banii sau derapajele diverse nu lipsesc, exegetul ne indica un scriitor complex, creator de entitati fictive proeminente in raport cu modelele lor „inconstiente”, si chiar mai mult, un fel de exercitiu de demiurgie soldat cu adaugarea pe harta americana, tuturor vizibila, a unui tinut inchipuit, populat si animat de patimi, sadisme si diablerii de catre un om care a concatenat miscarile, neinternalizate de catre „personaje”, a sute de insi reali, prinsi in tot atitea povesti relevante pentru datele unei umanitati mai degraba rapace si fioroasa moral, dar tot atit de instructiva in ethosul ei."
7 februarie 2013, Cultura - Dana Pîrvan Jenaru
"Mircea Mihaies este pentru Faulkner acel cititor ideal care imbina desavirsit cunoasterea in amanunt a operelor cu sensibilitatea si cu abilitatea de a interpreta, folosind un limbaj plin de miez. Cititorii se pot delecta cu o critica deschisa, consistenta, de interpretare si de identificare, unde empatia insufleteste fiecare pagina, fara a se tranforma in idealizare, si unde ideile sint pindite cu multa rabdare si pricepere, dar si cu maxima aderenta la nivelul celor mai mici indicii textuale. Punctul de vedere al cartii este mereu dublat de punctul de vedere al criticului, iar recursul la biografie este un auxiliar al analizei „stiintifice”. Rezultatul este unul convingator, accentele decisive cazind intotdeauna pe aspectele cu adevarat importante, pe substanta cartilor."
26 octombrie 2012, revista 22 - Ioan Stanomir
"Redescoperita la capatul recitirii suple si rafinate a lui Mircea Mihaies, saga faulkneriana nu are nimic din aerul prafuit al clasicilor elogiati, dar rareori cititi. Ea ramine textul viu si vital in care Sudul isi transfera, intact, intreaga sa forta hipnotica, dar si monumentul ce ilustreaza capacitatea prozei secolului trecut de a se reinventa, stilistic."
17 octombrie 2012, „Omul care aduce cartea”, Pro TV - Dan C. Mihăilescu
"Mircea Mihaes este cel mai derutant eseist din istoria noastra literara. Derutant ca optiuni... La Mihaes dai peste tot de nevroze, pulsiuni suicidare, pulsiuni asasine, alcoolism, delir, depresie, violente, ferocitate. Si unde sa se aplice mai bine acesta placere analitica a lui, daca nu pe Faulkner? De-aici inainte, oricine vrea sa se familiarizeze cu Faulkner, trebuie sa treaca neaparat prin Ce ramin."
16 decembrie 2012, Tribuna, nr. 247 - Virgil Stanciu
"Mircea Mihaies nu e omul care sa accepte fara un scrutin personal ipotezele, constatarile si verdictele interpretilor si analistilor consacrati, placerea de a-i citi studiul datorindu-se, printre altele, vioiciunii stilului conversational, nu arareori polemic. Fireste, implicita in analizele de text este repunerea in discutie a marilor teme ale prozei lui Faulkner, a tragismului viziunii acestuia, a structurii tipologice, a conjunctiei dintre mit, istorie si realitate, a problemelor legate de arta compozitiei romanesti si de stil. Mircea Mihaies a realizat un studiu inspirat, personalizat si pe alaturi provocator, al intregii opere faulkneriene, evidentiindu-i semnificatiile si izolind, fara a forta nota, trasaturile care ii pot asigura nemurirea."
Robert Penn Warren
„Regatul mitic al lui Faulkner e un tinut situat in partea de nord a statului Mississippi, la granita dintre dealurile nisipoase acoperite de pini golasi si pamintul negru din albia riurilor. In afara de vinzatori, mecanici si de angajatii care traiesc in Jefferson, capitala comitatului, toti ceilalti locuitori sint fermieri sau taietori de lemne. Pe linga cherestea, singurul lor produs e bumbacul pe care-l vind la piata din Memphis. Citiva dintre ei locuiesc in casele mari de pe plantatii, relicve ale unei epoci apuse, iar altii stau in case de ferma mari, din lemn. Insa cei mai multi sint chiriasi, ce vietuiesc in conditii cu nimic mai bune decit ale sclavilor de pe plantatiile dinaintea Razboiului Civil. Yoknapatawpha County – avindu-l pe William Faulkner drept «unic proprietar si stapin» – are o populatie de 15.611 persoane, raspindite pe o suprafata de 2.400 de mile patrate. Mi se pare adeseori ca fiecare casa ori cocioaba a fost descrisa in unul sau altul dintre romanele lui Faulkner si ca toti oamenii tinutului imaginar, negri sau albi, oraseni, fermieri si casnice, joaca roluri intr-o poveste ale carei intimplari sint legate intre ele.”
Jay Parini
„Asa-zisele confuzii ale textului faulknerian se dizolva dupa citeva lecturi. De fapt, Faulkner nu poate fi citit, ci recitit. Nici una dintre carti nu poate fi inteleasa in mod satisfacator daca nu tii cont de celelalte scrieri ale autorului. Intr-adevar, totalitatea scrierilor lui Faulkner se misca impreuna, o povestire face referiri la alta, personajele evolueaza in timp si spatiu. Anumite povestiri si personaje devin mult mai expresive atunci cind intregul tinut Yoknapatawpha ni se dezvaluie privirii, in cercuri concentrice care se largesc dinspre tribunalul din Jefferson spre casele de pe plantatii si lanurile de bumbac si regiunea salbatica a Mosiei Francezului. Numai Charles Dickens si Balzac, dintre romancierii de dinaintea lui Faulkner, au creat o asemenea varietate de personaje.”