Scurtă istorie. Panorama alternativă a literaturii române. Volumul I

Mihai Zamfir
Scurta istorie este o istorie sintetica si mai degraba nonconformista a literaturii romane. Scrisa de un stilistician care s-a ocupat multa vreme de...
ISBN: 978-973-46-2243-6
Dimensiuni: 15x23,5 cm

Scurta istorie este o istorie sintetica si mai degraba nonconformista a literaturii romane. Scrisa de un stilistician care s-a ocupat multa vreme de istoria literara inainte de a deveni el insusi romancier, cartea de fata reuneste cele trei calificari ale autorului ei.

La capatul unui lung sir de istorii ale literaturii romane (unele exceptionale, altele oneste, cele mai multe anoste, adica didactic-istorizante), un stilistician se incumeta sa reciteasca venerabilele texte, preocupat fiind exclusiv de performanta lor literara, care – in ochii lui – ramine primordial una stilistica. Descoperirile se vor dovedi de multe ori surprinzatoare.

Aflam cu aceasta ocazie si ce ii pot spune scriitorii romani din secolul romantic unui romancier de la inceputul secolului XXI.

Pagini: 448
literatură română, filologie, istoria literaturii, critică literară
  • Mihai Zamfir Mihai Zamfir - Autor
    Mihai Zamfir este absolvent al Facultății de Filologie a Universității din București, promoția 1962, secția română-portugheză. A fost discipolul profesorului Tudor Vianu, în studenție participând la ședințele Cercului de stilistică,...

7 octombrie 2011, Gazeta de Sud, nr. 5310 - Nicolae Coande
"Pe urmele unor mai vechi preocupari, Mihai Zamfir a publicat recent o prima parte a unei panorame alternative a literaturii romane, dedicate inceputurilor literaturii moderne in tara noastra. Romantismul „pogorit la Dunare“ este tinta acestui prim volum, dar si primul modernism romanesc, in care autorul fixeaza tipologia figurilor literare de prima marime care dau contur literaturii noastre. […] Monografiile sint splendid scrise, cu arta si precizie, atent evaluate in curgerea timpului de un cunoscator de prim ordin al literaturii romane si europene."
30 septembrie 2011, România literară, nr. 39 - Gabriel Coşoveanu
"Fin cunoscator al poeticilor literaturii autohtone, mai ales din perspectiva de comparatist, el insusi fictionar, asadar un insider, in sensul calinescian, Mihai Zamfir ne ofera acum o sinteza in care informatia manoasa conlucreaza cu portretistica absolut memorabila. (…) In raport cu alti compactatori ai fenomenelor noastre literare, Mihai Zamfir mizeaza pe ceea ce ne mai spun astazi diversi autori din unghiul stilistic. A rezultat o istorie asumat stilistica, expusa ca o „vasta fictiune”, drept care cititorului i se ureaza, direct, lectura placuta. " Scurta istorie propusa de Mihai Zamfir imi pare o mare istorie, una la care e imposibil sa nu te raportezi frecvent.
30 septembrie 2011, Ziarul de duminică, nr. 39 - Stelian Ţurlea
"Mihai Zamfir arunca o lumina cu totul noua asupra literaturii romane. Scurta (sa) istorie este o istorie sintetica si mai degraba nonconformista a literaturii romane. Pentru a reusi in cercetarea sa, Mihai Zamfir lasa deoparte criteriile care i-au ghidat pe predecesori in analizarea scriitorimii si se opreste asupra unuia singur – valoarea estetica a textului. Pornind de la acest criteriu esential, cartea este „o istorie stilistica a literaturii romane”. „Asta inseamna un lucru clar: m-am bazat pe faptul ca doar stilul determina valoarea ultima a unui scriitor si ca doar originalitatea stilistica ii asigura acestuia perenitatea. Iar stilul unui autor poate fi redus in cele din urma la o formula lingvistica.”