Articole burgheze
de Nicolae Steinhardt
Titlu apărut în colecția Seria de autor N. Steinhardt la Polirom
Descriere produs
Steinhardt își continuă în Revista „masacrul” din volumul de debut, semnind episodic tot „Antisthius” și parodiind acum stilul revistelor Criterion și Vremea, precum și pe Eugen Ionescu. „Mă întreb încă o dată dacă între Steinhardt cel de după 1964 și cel de pană la 1947 există o ruptură. Recitirea recentă a scrierilor de junețe mi-a consolidat opinia de acum zece ani. Cel de-al doilea Steinhardt nu înseamnă decât maturizarea firească a primului – sub impactul noilor experiențe existențiale, culturale și spirituale prin care i-a fost dat să treacă”, după cum observă Nicolae Mecu.
Escale în timp şi spaţiu (2013) ,
Geo Bogza. Un poet al Efectelor, Exaltării, Grandiosului, Solemnităţii, Exuberanţei şi Patetismului (2013) ,
Jurnalul fericirii (2013) ,
Între viaţă şi cărţi (2013) ,
Calatoria unui fiu risipitor. Eseu romanţat asupra neizbânzii (2013) ,
Principiile clasice şi noile tendinţe ale dreptului constitutional. Critica operei lui Leon Duguit (2013) ,
Primejdia mărturisirii. Convorbirile de la Rohia (2013) ,
Prin alţii spre sine (2013) ,
Eseu despre o concepţie catolică asupra iudaismului. Iluzii şi realităţi evreieşti (2013) ,
În genul... tinerilor (2013) ,
Detalii produs
Autor: Nicolae Steinhardt
Editor: Mănăstirea "Sf. Ana" Rohia
Ediţie îngrijită de: Viorica Nişcov
Prefaţator: Viorica Nişcov, Nicolae Mecu
ISBN: 978-973-46-1083-9
Copertă: Hardcover
Număr pagini: 840
Limbă: Română
Dimensiuni: 13x20 cm
Hârtie: 120g/m
Editura: Polirom
Teme: interbelic
Cărți Non-ficțiune >> Cărți Biografii, memorialistică, publicistică și eseuri >> Cărți Publicistică, eseu
Speciale >> Cărți literalmente cu greutate
Opinii editoriale
"N. Steinhardt nu vrea sa participe, nici macar in regim de replica satirica, la blasfemii editoriale avangardiste. E cea mai buna dovada ca, in rest, o face: intra energic si dezinvolt in jocul codificarii si decodificarii culturale, destructurind si legitimind totodata, cu parodiile lui, textele si stilurile originale. Este o relatie mutuala, daca nu o secreta complicitate intre subiectul sagace si obiectul multiplu al ironiei, relatie sesizata de catre tinarul Steinhardt.
Pacat ca reciproca n-a fost valabila. Receptarea meschina, in epoca, a unei asemenea carti delicioase dovedeste ca tinerii nostri straluciti din elita interbelica erau prea furiosi, prea hotariti si prea orientati ideologic pentru a mai avea si umor."
"Surprind, la tot pasul, circumscrierile ferme ale unor fenomene – literare, legislative sau politice – intotdeauna repetabile. Studiile privitoare la colaboratorii guvernului de la Vichy sint inca utile cercetatorilor intunecatului proletcultism romanesc. Tratarea, in alta parte, cu fina psihologie a citorva personalitati controversate aminteste de pururi tinara metoda a lui Plutarh. Definirea in termeni de lasitate istorica a momentelor de recrudescenta a poeziei e, iarasi, un nucleu fertil."
12 septembrie 2008, România literară - Cosmin Ciotloş"Un corpus de avertismente spulberatoare de iluzii, semnalind derapaje, atragind atentia asupra marilor pericole camuflate de bune intentii, de cuvinte seducatoare sau de pura demagogie. «Copilul batrin» (cum il caracteriza, mai degraba cu o mindrie melancolica si compasiva, Steinhardt-tatal), parind a fi trecut prin toate experientele, smulge valul aparentelor, demistifica la tot pasul, seamana intrebari nelinistitoare, vede cu un ceas mai devreme catastrofa si trezeste din toropeala, vaticineaza. In vremuri normale, el ar fi putut trece drept un exaltat si un dogmatic, acum insa, cind pare a simti, ca Hamlet, ca the time is out of joint, surplusul de patos si fixarea incapatinata in binele verificat intra in perimetrul normalitatii.”
Nicolae Mecu