Figura spiritului creator CR-EUN-FIGUSC-13-P-001
Figura spiritului creator

Figura spiritului creator

de Eugen Negrici

Id: #213361

Figura spiritului creator este al doilea volum dintre cele trei cunoscute sub titlul generic Ciclul imanenței literaturii. Plasat între Expresivitatea involuntară și Imanentă literaturii, studiul este dedicat analizei procesului subtil de geneza și execuție ale operei artistice, care niciodată nu este rodul exclusiv al inspirației sau al geniului, ci este determinat de nenumărați factori interiori și exteriori, mai mult sau mai puțin favorabili.

Sub titluri memorabile ca Euforia noviciatului (Antim Ivireanul), Elanul ingenuu (I. Heliade-Rădulescu), Nepăsarea suverană (Nichita Stănescu), Expansiunea cliseului (M.H. Simionescu), Refuzul rostirii stereotipe (Urmuz), Sub presiunea delimitărilor (Marin Sorescu), Eugen Negrici reconstituie, analizând și contextualizind operele, întreagă istorie a producerii lor și restaurează un arheolog, „din cioburi” portretul eroului principal, artistul, alături de câteva dintre uneltele sale.

Autor: Eugen Negrici

Data apariției: 2013

Copertă: Paperback

Număr pagini: 192

Editura: Cartea Românească

"Eugen Negrici a fost si ramine un cititor prin excelenta nonconformist. Dar aceasta nealiniere la opinia comuna e departe de a sugera lipsa de implicare si de atasament la dinamica procesului de creatie in desfasurare. Criticul, teoreticianul, istoricul literar Eugen Negrici este, dimpotriva, un spirit profund angajat, un participant pasionat la valorizarea si incurajarea tocmai a „spiritului creator”, ale carui „figuri” le-a cautat mereu, continua si va continua inca multa vreme sa le caute. Cele pe care le-a conturat pina acum sint deja repere sigure pentru o buna si sanatoasa orientare a spiritului nostru critic actual, propuse nu doar pentru a asigura comoditatea drumului, ci pentru a indemna, intrebatoare, la noi raspunsuri.”

Ion Pop
Eugen Negrici
Eugen Negrici