logo
TOATE
PRODUSELE
coș de cumpărături
lei
În stoc
PREȚ: 42,96 lei
-7%46,19 lei
Disponibilitate: În stoc
Retur posibil: 365 zile
Data estimată de livrare: 07.12.2016
Comandă prin telefon sau email:
0740.317.617 carte@cartepedia.ro
Suntem ONLINE! Discută cu noi aici.
Adaugă la wishlist

Ordine şi Haos: Mit şi magie în cultura tradiţională românească

Andrei Oişteanu
În stoc
PREȚ: 42,96 lei
-7%46,19 lei
Disponibilitate: În stoc
Retur posibil: 365 zile
Data estimată de livrare: 07.12.2016
Comandă prin telefon sau email:
0740.317.617 carte@cartepedia.ro
Suntem ONLINE! Discută cu noi aici.
Adaugă la wishlist
Pentru mentalitatea mitica, asa cum toate elementele Cosmosului preexista, in stare virtuala, in materia Haosului precosmogonic, acesta din urma...
Vezi mai multe detalii
ISBN: 978-973-46-3450-7
Dimensiuni: 13x20 cm
Tip copertă: Paperback brosat

MAI MULTE DESPRE CARTE

Pentru mentalitatea mitica, asa cum toate elementele Cosmosului preexista, in stare virtuala, in materia Haosului precosmogonic, acesta din urma supravietuieste in chiar structura Cosmosului.

Boala, moartea, furtuna, seceta, cutremurul, invazia inamicilor sint receptate ca ipostaze ale Haosului, care disturba ordinea cosmica. Universul (sau orice microunivers: corpul, casa, satul etc.) este vazut ca fiind intr-un echilibru labil, oscilind mereu intre starea de Haos si cea de Cosmos. Aplicind acest principiu al mentalitatii mitice diferitelor creatii mito-folclorice romanesti, autorul observa ca buna parte dintre legende, colinde, balade, descintece, ceremonii, ritualuri sau gesturi magice au ca ultim scop mentinerea sau restabilirea „rinduielii lumii”.

Cuprins extins:
Colinda tip Furarea astrelor
Motive si semnificatii mitice
Legenda romaneasca a potopului
Dendromitologie romaneasca. Paltinul
Balaurul si solomonarul. Termenii unei ecuatii mitice arhetipale
Labirintul. Un monstru arhitectonic
Folclorul copiilor. Reminiscente magico‑rituale
Narcotice si halucinogene in spatiul carpato‑dunarean. Utilizarea cu caracter religios si magico‑ritual a plantelor psihotrope
Graiul ingerilor. Reconstituiri
dispute
utopii
Antropologia locuirii traditionale
Data apariției: 2013
Editura: Polirom
Pagini: 624
Limba: Română
Hârtie: 80g/m
Cuvinte cheie:
Cosmos, boală, moarte, furtună, secetă, cutremur, invazie, mentalitate, legende, colinde, balade

Opinii Editoriale

27 iunie 2013, Dilema veche, nr. 489 - Constanţa Vintilă-Ghiţulescu
"Analiza lui Andrei Oisteanu ma ia mai totdeauna prin surprindere, prin inlantuirea temelor aparent independente una de alta. De la solomonar la balaur am ajuns la vrajitori si vrajitoare. Mi se pare interesanta si plauzibila ipoteza lui Andrei Oisteanu conform careia Biserica Ortodoxa a fost destul de toleranta in fata acestor practici magice, atit de inradacinate si inlantuite in profesiunea credintei, din cauza slabiciunii sale organizatorice. Or, asta nu i-a prea ingaduit – spune autorul – o cruciada a rugurilor, comparabila cu cea desfasurata in lumea vestului european, incepind cu secolul al XIII-lea. Din paienjenisul povestilor erudite despre mituri, legende, rituri apotropaice de tot felul, superstitii si incantatii ne salveaza tot Andrei Oisteanu, cu o concluzie pe masura: «Aceasta este povestea cu care v-am inconjurat de trei ori si sper sa aiba asupra domniilor voastre aceleasi efecte benefice»."
23 iulie 2013, Revista 22, nr. 29 - Ovidiu Pecican
"Felul in care, pornind de la putinele stiri pastrate despre religia geto-dacilor, Andrei Oisteanu descompune si recompune, intr-un orizont vast al religiozitatii de tip arhaic, relatia dintre balaur si solomonar este exemplar. Metodologia, riguroasa, nu il impiedica pe antropolog sa caute raspunsurile la intrebarile lui folosind metoda analogica, intr-o pluralitate de mitologii, procedind la analogii fine si eliberind de sub molozul depunerilor si al devierilor de sens straturi culturale uluitoare. Istoria desemnarii stapinului balaurului aducator de ploaie, nuditatea apotropaica a femeilor in anumite rituri populare de mare vechime, practicile erotice care au putut sta indaratul ritualurilor implicind balaurii pluviali sint numai citeva dintre lucrurile care razbat la suprafata prin priceperea autorului. Intreaga discutie despre mama de origine daca a imparatului Galerius, Romula, o preoteasa a „zeilor muntilor”, ca si toposul nasterii fiului sau imperial din copularea cu un balaur sint binevenite, conferind un alt tip de credibilitate biografiei imperiale respective si vorbind despre relevanta ei pentru reconstituirea religiozitatii dacice. Seductia continuturilor transmise pina astazi, gratie stradaniei focloristilor modernitatii, din continentul scufundat al oralitatii premoderne, a prilejuit contributii de rezonanta (B.P. Hasdeu, Moses Gaster, Mircea Eliade si I.P. Culianu) care pot fiecare dintre ele ocaziona intelegerea premiselor si ambiantei in care se profileaza efortul de intelegere savanta al lui Andrei Oisteanu. El este cel mai de rezonanta nume al generatiei pe care o reprezinta in arealul stiintific deja caroiat, fiind nu doar un scormonitor expert in imersiuni de finete, ci si un bun condeier."
15 iunie 2013, Suplimentul de cultură, nr. 403 - Paul Cernat
"Este o carte care acopera o multitudine de preocupari ale acestui om-orchestra care este Andrei Oisteanu, un erudit care nu scrie doar pentru un public specializat, ci si pentru un public general cultivat. E o carte pe care o recomand tuturor celor care vor sa inteleaga mai bine specificul culturii populare autohtone in datele imaginarului acesteia. E un must, o aparitie de varf, inscrisa intr-o traditie prestigioasa, care subsumeaza cultura romana relatiei dintre arhaic si universal, o traditie din care fac parte Mircea Eliade, Sergiu Al-George sau Romulus Vulcanescu. Va indemn sa cititi nu numai aceasta carte, ci tot ce a publicat Andrei Oisteanu pentru ca va va «hrani» spiritual din plin si probabil va va domestici o serie de demoni latenti pe care cu totii ii avem intr-o masura sau alta."
15 iunie 2013, Suplimentul de cultură, nr. 403 - Andrei Oişteanu
"Analizind mitologia populara, se observa ca ordinea monoteista (iudeo-crestina) nu a fost intotdeauna pe gustul taranului roman. Nici haosul politeist. El a preferat dualismul, care raspunde mai bine intrebarii fundamentale: «Care este cauza raului?» (Unde malum?) Daca Dumnezeu este perfect, cum de a creat o lume imperfecta? Fara a avea doi poli («Diavolul si bunul Dumnezeu»), nu avem un raspuns rezonabil la aceasta intrebare. De la mitul cosmogenezei, care este dualist (lumea este creata prin colaborarea si confruntarea dintre «gemenii» Firtate si Nefirtate), pina la ultimele miteme, in mitologia si ritologia romaneasca pulseaza ideile dualiste. De unde vine acest dualism? E o idee arhaica autohtona care a strabatut mileniile? E un imprumut din bogomilismul sud-dunarean (cu radacini iraniene), cum credeau Hasdeu si Cartojan? E o preluare din mitologiile Asiei Centrale, aduse de cumani, cum credeau Eliade si Culianu? Sint intrebari care deocamdata nu si-au gasit raspunsul si care ar putea fi temeiul unei viitoare carti."
1-30 iunie 2013, Realitatea evreiască, nr. 408-409 - Eva Galamboş
"Cartea Ordine si Haos se adreseaza unui public care vrea sa cunoasca specificul culturii populare si urmeaza traditia altor antropologi celebri, ca Mircea Eliade si Romulus Vulcanescu. Miza acestei carti este sa gaseasca un «motor de generare» a miturilor, un principiu mitologic ce actioneaza intre Ordine si Haos, care restabileste echilibrul, de fiecare data cind este rasturnat. Si omul are un rol in acest proces, iar pentru mentinerea echilibrului cosmic foloseste gesturi magice si rituale."
Andrei Oişteanu
"Pornind de la un numar mare de motive mitice diferite, am incercat sa delimitez coordonatele unui model de gindire arhetipala, pe care l-am numit conventional Ordine si Haos. Pentru mentalitatea mitica, Haosul nu dispare odata cu actul cosmogenezei. Tot asa cum toate elementele Cosmosului preexista, in stare virtuala si latenta, in materia Haosului precosmogonic, acesta din urma supravietuieste in chiar structura Cosmosului. Boala, moartea, furtuna, seceta, eclipsa, cutremurul, invazia inamicilor etc. sint receptate ca ipostaze ale Haosului, care disturba ordinea cosmica. Principiul Haosului isi revendica drepturile si primatul. El incearca sa readuca lumea in starea haotica initiala, precosmogonica. Universul (sau orice microunivers: corpul, casa, satul etc.) este vazut ca fiind intr-un echilibru labil, oscilind mereu intre starea de Haos si cea de Cosmos. In societatile arhaice si traditionale, omul nu se comporta ca un spectator pasiv la acest «spectacol cosmic», ci participa activ, cu mijloace mito-rituale, la regenerarea Cosmosului uzat si la restabilirea ordinii cosmice care este temporar, uneori ciclic, disturbata.” 
Mircea Eliade
"Draga Andrei Oisteanu, N-am putut citi decit astazi «Legenda romaneasca a potopului». Studiul Dumitale m-a entuziasmat. Ar trebui publicat intr-o revista straina «de specialitate» (i.e. folclor, romanistica, istoria religiilor). Sugerez «Revue de l’Histoire des Religions». Daca pregatesti versiunea franceza, o pot prezenta eu revistei. Ti-am citit mai de mult si alte lucrari («Rohmans–Brahmanes. Le voyage d’un motif a travers l’espace et le temps», «Labirint – Ordine si Haos» s.a). Sper ca le vom putea discuta impreuna. Cu prietenie, al Dumitale Mircea Eliade Chicago, 23 Nov. 1984”

Opinia cititorilor

comments powered by Disqus