logo
TOATE
PRODUSELE
coș de cumpărături
lei
Indisponibil
Disponibilitate: Indisponibil
Anunţă-mă când este disponibil!
Suntem ONLINE! Discută cu noi aici.
Adaugă la wishlist

Grădina de dincolo. Zoosophia: comentarii mitologice

Andrei Oişteanu
Eseul Gradina de dincolo propune o interesanta interpretare a basmului Harap Alb ca alegorie a initierii. Eroul parcurge un drum spiritual, de...
Vezi mai multe detalii
ISBN: 978-973-46-2560-4
Dimensiuni: 13x20 cm
Tip copertă: Paperback brosat

MAI MULTE DESPRE CARTE

Eseul Gradina de dincolo propune o interesanta interpretare a basmului Harap Alb ca alegorie a initierii. Eroul parcurge un drum spiritual, de perfectionare si purificare, in care trece prin mai multe trepte de initiere – incercarile la care e supus –, iar la final atinge starea de initiat, reprezentata de incoronarea sa si casatoria cu fata lui Ros Imparat.

Inzestrat cu puteri magice in mituri, religii sau superstitii, animalul apare intr-o varietate de ipostaze: parinte mitic, zeu sau mesager al zeilor, spirit al vegetatiei etc. Deopotriva eseu si mic dictionar, Zoosophia analizeaza tendinta omului de a asocia unor animale concepte morale, filosofice si religioase, fie prin imaginarea unor fiinte fantastice, fie prin exacerbarea calitatilor unor animale reale, ridicate la rang de simbol.

Cuprins extins:
Piatra ca soarele
Daimonul cornut
Vasiliscul – obsesia privirii malefice
Puritatea inorogului – intre blindete si cruzime
Data apariției: 2012
Editura: Polirom
Pagini: 248
Limba: Română
Hârtie: 80g/m
Cuvinte cheie:
hermeneutică, Harap Alb, iniţiere, purificare, zei, spirite, concepte, fantastic, exacerbare, simboluri, antropologie, mituri

Opinii Editoriale

iulie 2012, Dilemateca, nr. 74 - Alexandru Ofrim
"In volumul Gradina de dincolo, Andrei Oisteanu refuza distinctia mit/basm si tezele potrivit carora miturile sunt fictiuni lipsite de orice urma de adevar istoric. Dincolo de structura de suprafata, mitul si basmul depoziteaza, prin simbolurile si alegoriile pe care le vehiculeaza, urme ale unor vechi rituri, practici si comportamente, apartinind unui trecut uneori foarte indepartat. Astfel – sustine Oisteanu – este posibil ca scenariul drumului si al incercarilor la care este supus Harap Alb sa contina supravietuiri ale unor stravechi rituri de initiere, provenind atit din fondul autohton, cit si din influente straine. Marturisesc ca m-am regasit in formularea Otiliei Hedesan, care se referea la Gradina de dincolo in urmatorii termeni: «Toata generatia mea a parcurs electrizata aceasta carte»."
16 iunie 2012, Suplimentul de cultură, nr. 360 - Paul Cernat
"In ceea ce priveste Gradina de dincolo. Zoosophia: Comentarii mitologice, avem de-a face cu un aperitiv foarte interesant din mai multe puncte de vedere. Sigur, e si un dictionar mitologic, asa cum s-a spus, dar cred ca e mai mult decit atit. (...) Comentariile mitologice la basmul lui Creanga, Povestea lui Harap Alb, am convingerea ca deschid o pista de interpretare foarte fertila. Avem in cartea lui Oisteanu un Creanga mitologic, un Creanga care poate fi discutat la modul cel mai serios, pe relatia dintre basm si mit, ceea ce reprezinta o deschidere interpretativa deosebit de importanta."
1-15 iulie 2012, Tribuna, nr. 236 - Ovidiu Pecican
"Intr-o istorie culturala a anilor ’70, cartea lui Andrei Oisteanu – care se citeste si azi cu usurinta si cu mare interes, ajungind abia acum la adevaratul ei public – isi ocupa locul cuvenit, mai aproape de visul lui Ioan Petru Culianu de a invata meserie de la maestrul lui de departe, Mircea Eliade, decit de ucenicia la Mihai Pop sau Ovidiu Birlea, intr-o atmosfera de rock, statiuni estivale si in umbra megalomanica, opresiva, a Dictatorului."
Universitatea din Groningen, 30 octombrie 1984 - Ioan Petru Culianu
"Am citit cu foarte mare interes cartea lui Andrei Oisteanu, Gradina de dincolo, si cred ca este o aparitie deosebit de interesanta in cultura romana, chiar importanta.” 
Dan C. Mihăilescu
"Cele doua eseuri ale lui Andrei Oisteanu, absorbind o bibliografie intinsa si pline de observatii de profunzime si finete spirituala, se cuvin abordate atit ca demers teoretic, cit si ca realizare analitica. Cel dintii eseu – Gradina de dincolo –, dupa ce puncteaza pertinent traseul gindirii mitice de la ritualitatea spatiului sacru la mit si magie degradata, stabileste o baza de plecare intru totul justificata: «putem interpreta drumul si incercarile la care e supus Harap Alb ca fiind o alegorie a ritualului de initiere». Harap Alb reface calatoria catre Centrul spiritual-cosmic, in descendenta unor Rama, Ghilgames, Tezeu, Orfeu, Heracle. Toate elementele, aparent nemotivate, ale basmului-calatorie se stramuta astfel intr-un cod mitic, devenind teme initiatice, mijloace magice, formule incantatorii, scenarii rituale... Excelind in spiritul sintetic, Zoosophia ramine un studiu util asupra citorva fapturi mirific-hibride (vasiliscul, aspida, phoenixul, inorogul, simorgh-ul, pasarea Roc etc.).”
Mircea Muthu
"Drumul eroului catre fata lui Ros Imparat este interpretat in lumina citorva dintre initierile ascetico-mistice, «proprii diferitelor sisteme religioase» si schitate cu siguranta celui familiarizat cu paginile lui Mircea Eliade. Minuind cu dezinvoltura un material extrem de divers si, in buna masura, inca neclarificat de catre etnolog sau istoricul miturilor si al religiilor, autorul ne propune un sir de frumoase metafore si, implicit, o meditatie despre fictiunea literara, inchipuita ca o «gradina de dincolo». Numai asa ne putem explica prezenta a doua coordonate ce structureaza intregul studiu complementat cu o a doua sectiune a cartii, Zoosophia, cuprinzind –sub forma unui «dictionar-eseu» – niste «comentarii de mitologie zoologica».” 

Opinia cititorilor

comments powered by Disqus